Show simple item record

dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.advisorNikkola, Tiina
dc.contributor.advisorFornaciari, Aleksi
dc.contributor.authorRuhanen, Aada
dc.date.accessioned2023-06-22T06:58:07Z
dc.date.available2023-06-22T06:58:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88022
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli opettajan kokeman ja reaalisen vallan suhteen selvittäminen niin opettajan arjessa kuin yhteiskunnallisestikin. Selvitin opettajan kokemuksia vallasta opetustyön arjessa opettajan tekemien valintojen kautta. Toteutin tutkimuksen yksittäistapaustutkimuksena, joten informanttina toimi yksi luokanopettaja, jolta keräsin useamman eri aineiston. Aluksi keräsin kirjallisen aineiston tunnin suunnitelmasta, jonka jälkeen havainnoin tunnin toteutuksen. Lisäksi haastattelin opettajaa kahdesti. Hyödynsin aineistolähtöistä, teoriaohjaavaa ja teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tulkitsin aineistoani Stephen Brookfieldin kriittisen reflektion neljän reflektiivisen linssin avulla. Opettajan tekemät valinnat keskittyivät toimintakulttuuriin liittyviin valintoihin, jotka rakentuivat opettajan kontrollin tarpeen ja siitä luopumisen ympärille. Vallastaan tehdä sisällöllisiä valintoja opettaja luopui siirtäen vastuun oppikirjavalmistajille. Valintojen selittäjänä merkittävässä roolissa oli opettajan omat kokemukset oppijana, kun taas oppilaiden näkökulma sekä teoria ja tutkimus jäivät vähemmälle. Opettaja saattoi itse selittää oppilailla joitain valintojaan, vaikka todellisuudessa syynä olivat hänen omat kokemuksensa. Kollegoiden näkökulmaa valintojen selittäjänä myös esiintyi, mutta lähinnä vastuun siirtämisenä eteenpäin. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voi todeta, että opettaja oli todella vallankäyttäjä ja myös koki itsensä sellaiseksi. Vallan käyttäminen kuitenkin rajoittui luokkahuoneeseen, ja siellä erityisesti tradition säilyttämiseen ja yhteiskunnan koulutukselle asettamien toiveiden toteuttamiseen.fi
dc.format.extent84
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titlePyytämättä ja yllättäen : opettajan koettu valta opetustyön arjessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306224077
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoyhteiskunta
dc.subject.ysovalta
dc.subject.ysoopetustyö
dc.subject.ysoarki
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysokokemukset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright