dc.contributor.advisor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.advisor | Nikkola, Tiina | |
dc.contributor.advisor | Fornaciari, Aleksi | |
dc.contributor.author | Ruhanen, Aada | |
dc.date.accessioned | 2023-06-22T06:58:07Z | |
dc.date.available | 2023-06-22T06:58:07Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88022 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli opettajan kokeman ja reaalisen vallan suhteen selvittäminen niin opettajan arjessa kuin yhteiskunnallisestikin. Selvitin opettajan kokemuksia vallasta opetustyön arjessa opettajan tekemien valintojen kautta.
Toteutin tutkimuksen yksittäistapaustutkimuksena, joten informanttina toimi yksi luokanopettaja, jolta keräsin useamman eri aineiston. Aluksi keräsin kirjallisen aineiston tunnin suunnitelmasta, jonka jälkeen havainnoin tunnin toteutuksen. Lisäksi haastattelin opettajaa kahdesti. Hyödynsin aineistolähtöistä, teoriaohjaavaa ja teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tulkitsin aineistoani Stephen Brookfieldin kriittisen reflektion neljän reflektiivisen linssin avulla.
Opettajan tekemät valinnat keskittyivät toimintakulttuuriin liittyviin valintoihin, jotka rakentuivat opettajan kontrollin tarpeen ja siitä luopumisen ympärille. Vallastaan tehdä sisällöllisiä valintoja opettaja luopui siirtäen vastuun oppikirjavalmistajille. Valintojen selittäjänä merkittävässä roolissa oli opettajan omat kokemukset oppijana, kun taas oppilaiden näkökulma sekä teoria ja tutkimus jäivät vähemmälle. Opettaja saattoi itse selittää oppilailla joitain valintojaan, vaikka todellisuudessa syynä olivat hänen omat kokemuksensa. Kollegoiden näkökulmaa valintojen selittäjänä myös esiintyi, mutta lähinnä vastuun siirtämisenä eteenpäin.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voi todeta, että opettaja oli todella vallankäyttäjä ja myös koki itsensä sellaiseksi. Vallan käyttäminen kuitenkin rajoittui luokkahuoneeseen, ja siellä erityisesti tradition säilyttämiseen ja yhteiskunnan koulutukselle asettamien toiveiden toteuttamiseen. | fi |
dc.format.extent | 84 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Pyytämättä ja yllättäen : opettajan koettu valta opetustyön arjessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306224077 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | yhteiskunta | |
dc.subject.yso | valta | |
dc.subject.yso | opetustyö | |
dc.subject.yso | arki | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |