Pyytämättä ja yllättäen : opettajan koettu valta opetustyön arjessa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli opettajan kokeman ja reaalisen vallan suhteen selvittäminen niin opettajan arjessa kuin yhteiskunnallisestikin. Selvitin opettajan kokemuksia vallasta opetustyön arjessa opettajan tekemien valintojen kautta.
Toteutin tutkimuksen yksittäistapaustutkimuksena, joten informanttina toimi yksi luokanopettaja, jolta keräsin useamman eri aineiston. Aluksi keräsin kirjallisen aineiston tunnin suunnitelmasta, jonka jälkeen havainnoin tunnin toteutuksen. Lisäksi haastattelin opettajaa kahdesti. Hyödynsin aineistolähtöistä, teoriaohjaavaa ja teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tulkitsin aineistoani Stephen Brookfieldin kriittisen reflektion neljän reflektiivisen linssin avulla.
Opettajan tekemät valinnat keskittyivät toimintakulttuuriin liittyviin valintoihin, jotka rakentuivat opettajan kontrollin tarpeen ja siitä luopumisen ympärille. Vallastaan tehdä sisällöllisiä valintoja opettaja luopui siirtäen vastuun oppikirjavalmistajille. Valintojen selittäjänä merkittävässä roolissa oli opettajan omat kokemukset oppijana, kun taas oppilaiden näkökulma sekä teoria ja tutkimus jäivät vähemmälle. Opettaja saattoi itse selittää oppilailla joitain valintojaan, vaikka todellisuudessa syynä olivat hänen omat kokemuksensa. Kollegoiden näkökulmaa valintojen selittäjänä myös esiintyi, mutta lähinnä vastuun siirtämisenä eteenpäin.
Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voi todeta, että opettaja oli todella vallankäyttäjä ja myös koki itsensä sellaiseksi. Vallan käyttäminen kuitenkin rajoittui luokkahuoneeseen, ja siellä erityisesti tradition säilyttämiseen ja yhteiskunnan koulutukselle asettamien toiveiden toteuttamiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Luokanopettajan kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä kohtaamisesta koulun arjessa
Kuusi, Annika (2017) -
Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.”
Vihriälä, Riina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista ... -
Aikuisena opettajaksi : aikuisopiskelijoiden merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa
Leivo, Marjaana (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2010) -
Peruskoulussa vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleiden opettajien kokemuksia opettajan työstä ja opettajankoulutuksesta
Hermonen, Rosanna (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia vailla muodollista kelpoisuutta työskennelleillä opettajilla on ollut opettajan työstä peruskoulussa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan kokemuksia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.