Post-independence Somalia : nation-building and language policy in education – a literature review
Viime vuosituhannen lopulla englannin kielestä on tullut kansainvälisen viestinnän oletuskieli, niin sanottu ’lingua franca’. Tästä englannin kielen laajenemisilmiöstä käytetään termiä ’globaali englanti’ (eng. ”global English”). Tämä ilmiö näkyy ehkä selvimmin liike-elämässä sekä media-alalla. Englannin kielen valta-aseman vaikutukset ovat kuitenkin yhä enemmän näkyvissä myös tutkimuksessa sekä koulutuksessa, millä on omat huolestuttavat seurauksensa sekä Euroopassa ja muualla ’lännessä’ että Afrikassa ja muilla entisillä siirtomaa-alueilla. Etenkin entisten siirtomaiden osalta kehityskulku on huolestuttava juuri niiden sosiopoliittisen historian takia. Tässä tutkimuksessa perehdyn itsenäisyyden jälkeisen Somalian kieliympäristön sekä kielipolitiikan kehitykseen sen koulutusjärjestelmän kautta.
Siirtomaakäytänteiden virallinen purku käynnistyi 1950-luvulla ja seuraavien vuosikymmenten aikana Afrikan mantereelle muodostui yhä uusia valtioita. Suurin osa näistä kuitenkin pitäytyi siirtomaa-ajan aluerajoissa, minkä seurauksena moni valtio oli monikielinen mutta myös monikulttuurinen. Läntisen maailman sosiokulttuurinen yhtenäistyminen, globalisaatio, oli juuri aloittanut nousunsa. Samaan aikaan Afrikan manner kävi läpi useita itsenäistymisprosesseja, joissa sen oli asemoitava itsensä tähän globaaliin sosiokulttuuriseen viitekehykseen. Osana tätä asemoitumista oli valtioiden rakentaminen läntisten mallien mukaan eli yksikielisiksi. Tämä ei tokikaan ollut edes vaihtoehto monissa valtioissa ja sisäisiä valtataisteluita yritettiin välttää joko valitsemalla useita virallisia kieliä tai valitsemalla vain läntisiä kieliä. Somalia oli kuitenkin yksi harvoista valtioista, jonka siirtomaa-ajan rajojen sisällä oli lähes yksikielinen kansa. Jaetulla kielellä, somalilla, ei kuitenkaan ollut vakiintunutta kirjoitusmuotoa ja siksi Somaliankin ensimmäiset viralliset kielet olivat englanti sekä italia, ja lisäksi arabia.
Tämä kirjallisuusanalyysi nojaa käsitykseen, jossa koulutusjärjestelmä on valtion rakentamisen ytimessä niin kielellisen kuin kulttuurisenkin yhtenäisyyden kulmakivenä. Lisäksi pohdin koulutuksen, globaalin englannin ja ihmisoikeuksien välisiä syy-seuraussuhteita. Entisissä siirtomaissa koulutusjärjestelmää voisi parhaimmillaan hyödyntää paikallisen sosiokulttuurin elvyttäjänä, paikallisen sekä laajemmin afrikkalaisen itsenäisyyden vahvistajana sekä paremman tulevaisuuden takaajana. Käsitteenmäärittelyssäni käy kuitenkin nopeasti ilmi, ettei siirtomaakäytänteiden purku johtanut sen taustalla olevien ideologioiden ja valtarakenteiden katoamiseen. Tämä valtarakenteiden tietoinen sekä tiedostamaton ylläpito näkyy sekä globaalin englannin kehityssuunnassa että entisten siirtomaiden valtion rakentamisessa kielipolitiikasta koulutukseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Kyl me ollaan enkulla pärjätty" : Understanding the importance of corporate language policies – the context of a local Finnish company with a strategy to become international by learning English
Nieminen, Jasu (2022)Englannin kielen käytto lingua francana eli yleisenä yhteisenä kielenä on lisääntynyt ympäri maailmaa. Englannin kielen taitoa pidetään työelämässä ja työpaikoilla merkittävänä taitona niin yksittäisten henkilöiden kuin ... -
University language policies : How does Finnish constitutional bilingualism meet the needs for internationalisation in English?
Saarinen, Taina; Rontu, Heidi (Liverpool University Press, 2018)In this article, we discuss the position of Finnish constitutional bilingualism in higher education in the context of internationalisation in English, by focusing on two universities: one dominantly monolingual (Finnish), ... -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
The meaningfulness of two curriculum-based national tests of English as a foreign language
Hilden, Raili; Pulkkinen, Jonna; Rautopuro, Juhani (Association for Language Testing and Assessment of Australia and New Zealand, 2022)This paper addresses the aspect of the meaningfulness of a national assessment in English as a foreign language, applying the fairness framework proposed by Kunnan (2018). We compared students’ performance on two receptive ... -
Whiteness as currency : Exploring racial ideologies in Pakistan's English language teaching sphere
Ali, Rukhsana; Salam-Salmaoui, Rauha (Elsevier, 2024)Addressing the problem of racial ideologies in Pakistan's English Language Teaching (ELT) sphere, this study examines the practices within the Society of Pakistani English Language Teachers (SPELT) and the Linguistic ...