University language policies : How does Finnish constitutional bilingualism meet the needs for internationalisation in English?
Saarinen, T., & Rontu, H. (2018). University language policies : How does Finnish constitutional bilingualism meet the needs for internationalisation in English?. European Journal of Language Policy, 10(1), 97-119. https://doi.org/10.3828/ejlp.2018.5
Julkaistu sarjassa
European Journal of Language PolicyPäivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© Liverpool University Press. 2018.
In this article, we discuss the position of Finnish constitutional bilingualism in higher education in the context of internationalisation in English, by focusing on two universities: one dominantly monolingual (Finnish), one dominantly bilingual (Finnish–Swedish); in addition, both teach in English. This article investigates how discourses around language choices (language policy documents, selected staff and student interviews) construe these universities as monolingual, bilingual or trilingual, and what these discourses say about the universities as organisations themselves. Results suggest that, although lack of clarity remains regarding language choices in many practical situations, Finnish and English are seen as self-evident primary languages of the universities; Swedish, as the third language, occupies a more contested place. Dans cet article, nous discutons de la position du bilinguisme constitutionnel finlandais dans l’enseignement supérieur dans le contexte de l’internationalisation en anglais, en nous concentrant sur deux universités: l’une à dominante monolingue (langue finnoise), l’autre majoritairement bilingue (finno-suédoise); en outre, les deux enseignent en anglais. Cet article étudie comment les discours sur les choix linguistiques (documents de politique linguistique, personnel sélectionné et entrevues avec les étudiants) interprètent ces universités comme monolingues, bilingues ou trilingues, et ce que ces discours laissent voir à propos des universités en tant qu’organisations elles-mêmes. Les résultats suggèrent que, malgré le manque de clarté concernant les choix de langue dans de nombreuses situations pratiques, le finnois et l’anglais sont considérés comme des langues primaires évidentes des universités. Le suédois, en tant que troisième langue, occupe une place plus contestée.
Julkaisija
Liverpool University PressISSN Hae Julkaisufoorumista
1757-6822Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27997779
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
What about Swedish? Internationalisation, Societal Responsibility and National Languages in Finnish Higher Education
Saarinen, Taina; Rontu, Heidi (Brill, 2022)The chapter discusses discourses of “language” indexing social tasks of universities. We are interested in how talk of “language” is used to index the political, economic, educational, cultural etc. nature of higher ... -
University students’ attitudes towards mandatory English in their studies
Kuusela, Enni (2021)Tutkimuksessa pyritään kokoamaan yleistä kuvaa yliopisto-opiskelijoiden positiivisista ja/tai negatiivisista asenteista opinnoissa käytettävään ”pakolliseen” englannin kieleen. Taustakirjallisuudessa perehdytään Englannin ... -
"Kyl me ollaan enkulla pärjätty" : Understanding the importance of corporate language policies – the context of a local Finnish company with a strategy to become international by learning English
Nieminen, Jasu (2022)Englannin kielen käytto lingua francana eli yleisenä yhteisenä kielenä on lisääntynyt ympäri maailmaa. Englannin kielen taitoa pidetään työelämässä ja työpaikoilla merkittävänä taitona niin yksittäisten henkilöiden kuin ... -
‘Act Like You Care’ : intercultural development in Finnish higher education using forum-theatre
Edes, Viktoria (2022)This study was conducted to examine how theatre-based workshops could be used effectively for intercultural training in Finnish higher education. The article introduces the current standing of Finnish higher education ... -
Multilayered perspectives on language policy in higher education : Finland, Estonia, and Latvia in comparison
Soler-Carbonell, Josep; Saarinen, Taina; Kibbermann, Kerttu (Routledge, 2017)This article analyses language policies in higher education (HE) in Finland, Estonia, and Latvia, as well as the European Union (EU). We take a multilayered approach to language policies in order to illuminate the intertwined ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.