Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKangasniemi, Erkki
dc.date.accessioned2023-06-20T10:22:50Z
dc.date.available2023-06-20T10:22:50Z
dc.date.issued1979
dc.identifier.isbn978-951-39-9667-3
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87965
dc.description.abstractThe report describes differentiation from the viewpoint of the curriculum, the social system and decision making. In addition in aims at causal theory formation about the choice of the level of studies and participation in education. The constructed theoretical model is tested by means of path analysis. The data have been collected from 1146 pupils in schools taking part in the first phase on the introduction of the comprehensive school system. The results show that the determinants of courses recommended by the school, then decided on by the pupil and his parents, and actually started in the upper stage are previous school success, verbal-numerical ability, parents' educational expectations, and the pupil's educational goal. Parents' knowledge of differentiation influences the level of chosen and actually started study programme. The level of studies on leaving the comprehensive school is influenced by previous school success, verbal-numerical ability and school motivation.en
dc.description.abstractTutkimuksessa kuvataan eriyttämistä opetussuunnitelman, sosiaalisen järjestelmän ja päätöksenteon kannalta. Lisäksi pyritään opintojen tason valinnan ja koulutukseen osallistumisen kausaaliseen teorianmuodostukseen. Laadittua teoreettista mallia testataan polkuanalyysia käyttäen. Tutkimusaineisto on kerätty peruskoulun ensivaiheen toimeenpanossa mukana olleista ns. kokeiluperuskouluista. Tietoja on saatu 1146 oppilaalta, heidän huoltajiltaan ja opettajilta. Tulokset osoittavat, että koulun suosittamien, oppilaan ja huoltajan päättämien ja yläasteella aloitettujen opintojen determinantteina ovat koulumenestys, verbaalis-numeerinen kyky, huoltajan koulutusodotukset ja oppilaan koulutustavoite. Huoltajan eriyttämisestä omaksuma tietomäärä vaikuttaa oppilaan ja huoltajan päättämän sekä yläasteella alkaneiden opintojen tasoon. Peruskoulussa suoritettujen opintojen tasoon vaikuttavat aikaisempi koulumenestys, verbaalisnumeerinen kyky ja koulumotivaatio. Lisäksi oppilaan koulutustavoite vaikuttaa jossain määrin peruskoulutuksen tasoon.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.relation.ispartofseriesKasvatustieteiden tutkimuslaitoksen julkaisuja
dc.rightsIn Copyright
dc.titlePeruskoulun yläasteen eriyttämisratkaisusta sekä opiskelun ja peruskoulutuksen tasoon vaikuttavista tekijöistä = The system of differentiation of teaching in the upper stage of the comprehensive school and factors influencing the level of the study programme
dc.typedoctoral thesis
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-9667-3
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06
dc.relation.numberinseries300
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.date.digitised2023
dc.type.okmG4


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright