Peruskoulun yläasteen eriyttämisratkaisusta sekä opiskelun ja peruskoulutuksen tasoon vaikuttavista tekijöistä = The system of differentiation of teaching in the upper stage of the comprehensive school and factors influencing the level of the study programme
The report describes differentiation from the viewpoint of the curriculum, the social system and decision making. In addition in aims at causal theory formation about the choice of the level of studies and participation in education. The constructed theoretical model is tested by means of path analysis. The data have been collected from 1146 pupils in schools taking part in the first phase on the introduction of the comprehensive school system. The results show that the determinants of courses recommended by the school, then decided on by the pupil and his parents, and actually started in the upper stage are previous school success, verbal-numerical ability, parents' educational expectations, and the pupil's educational goal. Parents' knowledge of differentiation influences the level of chosen and actually started study programme. The level of studies on leaving the comprehensive school is influenced by previous school success, verbal-numerical ability and school motivation. Tutkimuksessa kuvataan eriyttämistä opetussuunnitelman, sosiaalisen järjestelmän ja päätöksenteon kannalta. Lisäksi pyritään opintojen tason valinnan ja koulutukseen osallistumisen kausaaliseen teorianmuodostukseen. Laadittua teoreettista mallia testataan polkuanalyysia käyttäen. Tutkimusaineisto on kerätty peruskoulun ensivaiheen toimeenpanossa mukana olleista ns. kokeiluperuskouluista. Tietoja on saatu 1146 oppilaalta, heidän huoltajiltaan ja opettajilta. Tulokset osoittavat, että koulun suosittamien, oppilaan ja huoltajan päättämien ja yläasteella aloitettujen opintojen determinantteina ovat koulumenestys, verbaalis-numeerinen kyky, huoltajan koulutusodotukset ja oppilaan koulutustavoite. Huoltajan eriyttämisestä omaksuma tietomäärä vaikuttaa oppilaan ja huoltajan päättämän sekä yläasteella alkaneiden opintojen tasoon. Peruskoulussa suoritettujen opintojen tasoon vaikuttavat aikaisempi koulumenestys, verbaalisnumeerinen kyky ja koulumotivaatio. Lisäksi oppilaan koulutustavoite vaikuttaa jossain määrin peruskoulutuksen tasoon.
...
ISBN
978-951-39-9667-3Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3599]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
Aalto, Armi (2019)Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ... -
Research data for dissertation: Classroom interaction around mobile devices in English lessons at Finnish comprehensive schools
Vänttinen, Minttu (2022)The data consist of audio-video recordings made in 19 English lessons at four Finnish comprehensive schools during the academic year 2020-2021. In addition, screen recordings were made of the mobile devices used in four ... -
Educational equality discourses in the Finnish comprehensive school system
Siekkinen, Kirsi (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2017) -
Watch This! : The Influence of Recommender Systems and Social Factors on the Content Choices of Streaming Video on Demand Consumers
Weidhaas, Raphael; Schlögl, Stephan; Halttunen, Veikko; Spieß, Teresa (Springer, 2021)Streaming Video-on-demand (SVOD) services are getting increasingly popular. Current research, however, lacks knowledge about consumers’ content decision processes and their respective influencing factors. Thus, the work ... -
Utilization of mobile alerting system : understanding factors that influence user acceptance
Haataja, Matti (2011)