Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautiainen, Katri-Helena
dc.contributor.advisorItkonen, Matti
dc.contributor.authorJavanainen, Jenna
dc.contributor.authorKaartinen, Jenni
dc.date.accessioned2023-06-20T09:14:04Z
dc.date.available2023-06-20T09:14:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87954
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti. Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä (n = 9) musiikkiin erikoistuneen luokanopettajan haastattelusta, jotka toteutettiin Zoom-videokeskustelupalvelun välityksellä. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen. Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat tunnekasvatuksen sopivan musiikintunneille. Kuitenkin vain muutama opettaja toteutti sitä tietoisesti ja suunnitellusti musiikinopetuksessaan. Opettajat kokivatkin tunnekasvattajuusosaamisen vaihtelevasti, ja enemmistö opettajista näki tunnekasvattajuutensa myös muuttuneen uransa aikana. Opettajat olivat kuitenkin kiinnostuneita lisäkouluttautumaan tunnekasvatusteemoista tai perehtymään aiheeseen itsenäisesti. Osa opettajista koki tunnekasvatuksen sisältyvän opetussuunnitelmaan vain yksittäisenä mainintana, kun osa puolestaan näki sen olevan vahva osa opetussuunnitelmaa arvoperustasta lähtien. Opettajat kokivat myös yhdistävänsä tunnekasvatusta muutamiin musiikin sisältöihin ja tavoitteisiin, mutta todellisuudessa opettajien kertomat kokemukset voitiin yhdistää lopulta kaikkiin musiikin oppiaineen tavoitteisiin.fi
dc.format.extent137
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.subject.othermusiikkiin erikoistunut luokanopettaja
dc.titleMusiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306204008
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysotunnekasvatus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright