Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTalvitie-Lamberg, Karoliina
dc.contributor.advisorVilli, Mikko
dc.contributor.authorValtee, Jari
dc.date.accessioned2023-06-20T06:12:35Z
dc.date.available2023-06-20T06:12:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87937
dc.description.abstractTässä maisterintutkielmassa selvitetään miten Tiktok, Instagram ja Youtube vaikuttavat Yle Uutisten henkilövetoisten uutisvideoiden journalismin sisältöön ja muotoon ja minkä verran journalistista valtaa luovutetaan sosiaalisen median alustoille. Yle Uutisten henkilövetoiset uutisvideot eli Antin ja Saran uutisvideot ovat 9:16-kuvasuhteessa julkaistavia videoita, joita julkaistaan Tiktokissa, Instagramissa reels-videoina, Youtubessa shorts-videoina sekä Ylen omilla alustoilla Yle.fissä ja Yle Areenassa. Videoilla toimittajat esiintyvät kasvoillaan ja selittävät uutis- ja ajankohtaisaiheita kohdeyleisölle eli nuorille aikuisille. Tutkimusote on autoetnografinen, ja tutkimuksen aineistonkeruujakso oli kesäkuun 2022 alusta saman vuoden joulukuun loppuun. Aineisto koostui muun muassa muistiinpanoista, chat-viesteistä, sähköposteista, äänitteistä ja kuvakaappauksista, ja aineisto-osia oli yhteensä 136 kappaletta. Analysoin aineistoani aineistolähtöisesti ja tein laadullisen sisällönanalyysin. Tutkimuksessa selvisi, että toimittajat antoivat sosiaalisen median alustojen ja niiden algoritmien vaikuttaa journalismin sisältöön ja muotoon runsaasti. Arjessa alustoja arvotettiin niistä videoille saatujen näyttökertojen perusteella, ja toimittajat motivoituivat panostamaan enemmän videoiden julkaisemiseen esimerkiksi Tiktokissa kuin Youtubessa. Lisäksi videoiden tuotannossa tehtiin lukuisia valintoja, joilla pyrittiin lisäämään videoiden saamaa näkyvyyttä. Somealustat vaikuttivat journalismin sisältöön ja muotoon sekä suorasti että epäsuorasti. Jos videot julkaistaisiin sosiaalisen median alustojen sijaan pelkästään Yle.fissä, videot eivät välttämättä olisi 9:16-kuvasuhteessa eikä niitä rajaisi 60 tai 90 sekunnin maksimikesto. Videoiden sommittelukin saattaisi olla erilainen. Tutkimus antaa ajankohtaisen kuvan siitä, miten uutismedia joutuu tasapainottelemaan journalismin autonomiapyrkimyksen ja nuoren kohdeyleisön tavoittamisen välillä.fi
dc.format.extent99
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervideojournalismi
dc.subject.othersomejournalismi
dc.subject.otheralustoituminen
dc.subject.otherjournalismin autonomia
dc.titleSomealustojen vaikutukset journalismin sisältöön ja muotoon Yle Uutisten henkilövetoisissa nuorten uutisvideoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306203992
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysoautoetnografia
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysovideo
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysouutiset
dc.subject.ysoTikTok
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright