Somealustojen vaikutukset journalismin sisältöön ja muotoon Yle Uutisten henkilövetoisissa nuorten uutisvideoissa
Tässä maisterintutkielmassa selvitetään miten Tiktok, Instagram ja Youtube vaikuttavat Yle Uutisten henkilövetoisten uutisvideoiden journalismin sisältöön ja muotoon ja minkä verran journalistista valtaa luovutetaan sosiaalisen median alustoille. Yle Uutisten henkilövetoiset uutisvideot eli Antin ja Saran uutisvideot ovat 9:16-kuvasuhteessa julkaistavia videoita, joita julkaistaan Tiktokissa, Instagramissa reels-videoina, Youtubessa shorts-videoina sekä Ylen omilla alustoilla Yle.fissä ja Yle Areenassa. Videoilla toimittajat esiintyvät kasvoillaan ja selittävät uutis- ja ajankohtaisaiheita kohdeyleisölle eli nuorille aikuisille.
Tutkimusote on autoetnografinen, ja tutkimuksen aineistonkeruujakso oli kesäkuun 2022 alusta saman vuoden joulukuun loppuun. Aineisto koostui muun muassa muistiinpanoista, chat-viesteistä, sähköposteista, äänitteistä ja kuvakaappauksista, ja aineisto-osia oli yhteensä 136 kappaletta. Analysoin aineistoani aineistolähtöisesti ja tein laadullisen sisällönanalyysin.
Tutkimuksessa selvisi, että toimittajat antoivat sosiaalisen median alustojen ja niiden algoritmien vaikuttaa journalismin sisältöön ja muotoon runsaasti. Arjessa alustoja arvotettiin niistä videoille saatujen näyttökertojen perusteella, ja toimittajat motivoituivat panostamaan enemmän videoiden julkaisemiseen esimerkiksi Tiktokissa kuin Youtubessa. Lisäksi videoiden tuotannossa tehtiin lukuisia valintoja, joilla pyrittiin lisäämään videoiden saamaa näkyvyyttä.
Somealustat vaikuttivat journalismin sisältöön ja muotoon sekä suorasti että epäsuorasti. Jos videot julkaistaisiin sosiaalisen median alustojen sijaan pelkästään Yle.fissä, videot eivät välttämättä olisi 9:16-kuvasuhteessa eikä niitä rajaisi 60 tai 90 sekunnin maksimikesto. Videoiden sommittelukin saattaisi olla erilainen.
Tutkimus antaa ajankohtaisen kuvan siitä, miten uutismedia joutuu tasapainottelemaan journalismin autonomiapyrkimyksen ja nuoren kohdeyleisön tavoittamisen välillä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Olisi törkeääkin, jos lapset ovat somessa, eikä kukaan tuottaisi heille laadukasta sisältöä.” : mediaympäristön mahdollisuudet lasten uutisten tuottamisessa lasten uutisten tekijöiden näkökulmasta
Mäkilä, Pi (2022)Lapsille suunnattujen uutissisältöjen määrä on kasvanut Suomessa viime vuosina. Vuodesta 1944 ilmestyneen aikakauslehti Koululaisen rinnalla ovat nousseet viime vuosina sekä Apu Junior, HS Lasten uutiset, HBL Junior että ... -
Maailman tapahtumat nuorten korvin : tutkielma uutispodcastien kiinnostavuudesta
Nousiainen, Idalotta (2022)Tässä tutkielmassa selvitetään, mitkä asiat nuoret kuuntelijat kokevat uutispodcasteissa kiinnostavaksi: minkälaiset uutisten käsittelytavat koetaan mielenkiintoisimmaksi ja mitkä muut asiat vaikuttavat uutis-podcastin ... -
Breaking on Twitter! : suomalaiset ja pohjoisamerikkalaiset urheilujournalistit uutisten julkistajina Twitterissä.
Valtee, Jari; Närhi, Jaakko (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata suomalaisten ja pohjoisamerikkalaisten urheilujournalistien käytäntöjä ja toimintaa uutisten breikkaamisessa Twitterissä. Tavoitteena oli myös havainnoida, millaisia eroja suomalaisten ... -
Uutismedioiden menestys ja sisällöntuotannon strategiat TikTokissa : ”Käsittämätöntä on se, mikä siellä toimii ja mikä ei”
Andersson, Iiris; Hautamaa, Vilja (2021)Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, millaisin keinoin uutismediat ovat aloittaneet sisällöntuotannon TikTokissa. Tämän lisäksi selvitetään, mitkä uutismedioiden tuottamista sisällöistä ovat menestyneet alustalla. ... -
Confusing Content, Platforms, and Data: Young Adults and Trust in News Media
Ehrlén, Veera; Talvitie-Lamberg, Karoliina; Salonen, Margareta; Koivula, Minna; Villi, Mikko; Uskali, Turo (Cogitatio Press, 2023)News media trust, and the lack thereof, has been a prominent topic of discussion among journalism scholars in recent years. In this article, we study young adults’ trust in news media from the perspectives of platformisation ...