Uutismedioiden menestys ja sisällöntuotannon strategiat TikTokissa : ”Käsittämätöntä on se, mikä siellä toimii ja mikä ei”
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, millaisin keinoin uutismediat ovat aloittaneet sisällöntuotannon TikTokissa. Tämän lisäksi selvitetään, mitkä uutismedioiden tuottamista sisällöistä ovat menestyneet alustalla. TikTok on ollut esillä julkisessa keskustelussa jokseenkin arveluttavan tietoturvansa takia, minkä vuoksi tässä tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita myös siitä, millaisia eettisiä pohdintoja sovelluksessa toimimiseen on liitetty uutismedioissa.
Tutkimuksen aineisto muodostuu kahdesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta sekä 54:sta uutismedioiden TikTok-käyttäjätileillään julkaisemasta videosta. Haastatteluiden pohjalta pyrittiin luomaan käsitys uutismedioiden sisällöntuotannon strategioista ja eettisistä kysymyksistä. Videosisältöjä havainnoimalla puolestaan haluttiin saada selvyyttä eri videoiden menestykseen alustalla. Videot jaettiin kahdeksaan eri kategoriaan perustuen niiden sisältöön ja tavoitteisiin. Kunkin kategorian videoille suoritettiin data-analyysi, jossa vertailtiin niiden TikTokissa saamia näyttökertoja, tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja. Tutkimusta varten on haastateltu Yle Mixin sisältöpäällikkö Kirsi Teräväistä ja MTV Uutisten sosiaalisen median strategisti ja tuottaja Kia Löfbergiä. Sekä haastattelu- että videoaineistolle on tehty laadullinen sisällönanalyysi.
TikTok nähdään uutismedioissa alustana, jolla suuren suosion saavuttaminen voi tapahtua nopeasti ja helposti. Sovelluksessa arveluttavana pidetään kuitenkin sen tietoturvaa. Uutismedioissa on käyty alustaa koskevia eettisiä pohdintoja, joita pidetään tyypillisinä uuden sovelluksen haltuunottovaiheelle. Uutismediat tuottavat sisältöä alustalle kokeilevasti tarkastellen, miten erilaiset sisällöt alustalla menestyvät. Data-analyysin perusteella niin kutsutut yleisöä osallistavat videot keräsivät eniten näyttökertoja, kommentteja ja jakoja. Eniten tykkäyksiä saivat journalistisiksi luokitellut videot. Selkeää kuvaa menestyksestä ei uutismedioissa kuitenkaan ole kyetty muodostamaan, sillä TikTokin algoritmien toimintaa pidetään arvaamattomana.
Tutkimuksessa löydettiin kuusi uutismedioiden käyttämää sisällöntuotannon strategiaa, jotka ovat koko uutismedian toimintaa koskevat strategiat, käytännön työtä määrittävät strategiat, kokeiluun pohjautuva strategia, journalistinen strategia, kohdeyleisön huomioiva strategia ja tulevaisuuden mahdolliset strategiat. Strategioiden pohjalta pyrittiin muodostamaan käsitys siitä, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, miten ja millaista sisältöä TikTokiin tuotetaan. Uutismedioiden tavoista tuottaa sisältöä TikTokiin löytyi joitakin eroavaisuuksia. Molemmissa uutismedioissa on kuitenkin yhteneväisiä näkemyksiä siitä, millaista sisältöä alustalla halutaan julkaista ja miten siellä halutaan toimia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen eWOM-viestinnän vaikutukset Z-sukupolven ostopäätöksiin TikTokissa
Oikarinen, Iida (2023)Sosiaalisen median yleistymisen myötä perinteinen word-of-mouth (WOM) on muuttunut elektroniseen ja sosiaaliseen viestintämuotoonsa, mitä kutsutaan sosiaaliseksi eWOM:iksi. Sosiaalinen eWOM on sosiaalisessa mediassa tapahtuva ... -
Presidenttiehdokkaiden retoriset vaikuttamisen keinot TikTokissa : Suomen presidentinvaalit 2024
Tammivaara, Tessa; Ekholm , Ella (2024)Tämä tutkielma on retorinen sisällönanalyysi Suomen 2024 presidenttiehdokkaiden vaikuttamisen keinoista TikTokissa. Poliittisessa viestinnässä ja vaalikampanjoinnissa on aina pyritty hyödyntämään ajankohtaisia viestintämuotoja, ... -
Somealustojen vaikutukset journalismin sisältöön ja muotoon Yle Uutisten henkilövetoisissa nuorten uutisvideoissa
Valtee, Jari (2023)Tässä maisterintutkielmassa selvitetään miten Tiktok, Instagram ja Youtube vaikuttavat Yle Uutisten henkilövetoisten uutisvideoiden journalismin sisältöön ja muotoon ja minkä verran journalistista valtaa luovutetaan ... -
Videoiden merkitys yritysten sisällöntuotannon välineenä sosiaalisessa mediassa
Rinne, Joonas (2020)Video kehittyy mediana jatkuvasti ja sosiaalisessa mediassa sen merkitys kas- vaa ja käyttömahdollisuudet lisääntyvät. Tässä tutkimuksessa keskitytään siihen, kuinka yritykset voivat hyödyntää videoita sisällöntuotannossaan ... -
How to Engage Customers on TikTok?
Wahid, Risqo; Karjaluoto, Heikki; Taiminen, Kimmo (Association for Information Systems, 2022)This research investigates the effects of marketer-generated content (i.e., emotional and rational), sounds, and influencers on digital customer engagement (i.e., likes and shares) on TikTok. Data were collected from 10 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.