Breaking on Twitter! : suomalaiset ja pohjoisamerikkalaiset urheilujournalistit uutisten julkistajina Twitterissä.
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata suomalaisten ja pohjoisamerikkalaisten urheilujournalistien käytäntöjä ja toimintaa uutisten breikkaamisessa Twitterissä. Tavoitteena oli myös havainnoida, millaisia eroja suomalaisten ja pohjoisamerikkalaisten urheilujournalistien käytännöissä uutisen Twitterissä breikkaamisessa on.
Tutkimusongelman selvittämiseksi keräsimme määrällisen Twitter-aineiston, jossa keräsimme 17 suomalaisen ja 17 pohjoisamerikkalaisen urheilujournalistin kaikki twiitit viikon ajalta. Luokittelimme twiitit kolmeen uutistwiittiluokkaan: breikatut uutiset, jaetut uutiset ja uutisia kommentoivat twiitit. Lisäksi keräsimme kaikki uutistwiittien ulkopuolelle jääneet twiitit kahteen luokkaan: yleiset urheilutwiitit ja muut twiitit.
Tutkimuksen laadullisessa osassa haastattelimme neljää suomalaista urheilutoimittajaa selvittääksemme, mitkä tekijät selittävät suomalaisten urheilujournalistien toimintatapoja uutisten breikkaajina Twitterissä. Haastateltavat työskentelevät suurissa tai keskisuurissa suomalaisista medioissa.
Tutkimuksessa selvisi, että pohjoisamerikkalaiset urheilujournalistit breikkaavat uutisia Twitterissä huomattavasti useammin kuin suomalaiset urheilujournalistit. Breikatut twiitit olivat pohjoisamerikkalaisten urheilujournalistien uutistwiiteistä selvästi suurin luokka. Suomalaiset urheilujournalistit taas käyttivät Twitteriä enemmän uutisten jakamisen ja kommentoimisen alustana. Suomalaiset urheilujournalistit eivät myöskään lähtökohtaisesti nähneet uutisten breikkaamista Twitterissä järkevänä oman työnantajansa kannalta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Uutinen syntyy uudelleen : uutinen ja uutisjournalismi monimediaisessa toimintaympäristössä - tapauksena Yleisradion alueelliset uutiset
Hytönen, Timo (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
”Olisi törkeääkin, jos lapset ovat somessa, eikä kukaan tuottaisi heille laadukasta sisältöä.” : mediaympäristön mahdollisuudet lasten uutisten tuottamisessa lasten uutisten tekijöiden näkökulmasta
Mäkilä, Pi (2022)Lapsille suunnattujen uutissisältöjen määrä on kasvanut Suomessa viime vuosina. Vuodesta 1944 ilmestyneen aikakauslehti Koululaisen rinnalla ovat nousseet viime vuosina sekä Apu Junior, HS Lasten uutiset, HBL Junior että ... -
Twitterin vaikutus osakemarkkinoihin
Koittola, Olli (2021)Osakemarkkinat ovat hyvin paljon tutkimusta kerännyt aihe. Niiden tieteellinen tutkiminen on aloitettu heti perustaminen yhteydessä. Twitter taas on sosiaalisen median kanavana pystynyt säilyttämään ja kasvattamaan hyvin ... -
“Mulla ei ole sitä kompetenssia ja siihen menee tosi paljon aikaa" : suomalaisjalkapalloilijoiden yhteiskunnallinen vaikuttaminen Twitterissä
Nummelin, Kati (2021)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisurheilijoiden yleistä Twitter-käyttäytymistä sekä motivaatio- ja rajoitetekijöitä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Keskeinen tutkimuskohde on, mikä urheilijoita ... -
Uutisten arkkitehtuuri : sanomalehden ulkoasun rakenteiden järjestys ja jousto
Pulkkinen, Hannu (Jyväskylän yliopisto, 2008)Hannu Pulkkinen paneutuu väitöskirjassaan vähän tutkittuun alueeseen, sanomalehden ulkoasuun.- Paperilehtien vahvuudet ovat niiden mahdollisuudessa tehdä jäsentyneitä, kokoavia ja monimuotoisia esityksiä. Esittämistapoja ...