Breaking on Twitter! : suomalaiset ja pohjoisamerikkalaiset urheilujournalistit uutisten julkistajina Twitterissä.
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata suomalaisten ja pohjoisamerikkalaisten urheilujournalistien käytäntöjä ja toimintaa uutisten breikkaamisessa Twitterissä. Tavoitteena oli myös havainnoida, millaisia eroja suomalaisten ja pohjoisamerikkalaisten urheilujournalistien käytännöissä uutisen Twitterissä breikkaamisessa on.
Tutkimusongelman selvittämiseksi keräsimme määrällisen Twitter-aineiston, jossa keräsimme 17 suomalaisen ja 17 pohjoisamerikkalaisen urheilujournalistin kaikki twiitit viikon ajalta. Luokittelimme twiitit kolmeen uutistwiittiluokkaan: breikatut uutiset, jaetut uutiset ja uutisia kommentoivat twiitit. Lisäksi keräsimme kaikki uutistwiittien ulkopuolelle jääneet twiitit kahteen luokkaan: yleiset urheilutwiitit ja muut twiitit.
Tutkimuksen laadullisessa osassa haastattelimme neljää suomalaista urheilutoimittajaa selvittääksemme, mitkä tekijät selittävät suomalaisten urheilujournalistien toimintatapoja uutisten breikkaajina Twitterissä. Haastateltavat työskentelevät suurissa tai keskisuurissa suomalaisista medioissa.
Tutkimuksessa selvisi, että pohjoisamerikkalaiset urheilujournalistit breikkaavat uutisia Twitterissä huomattavasti useammin kuin suomalaiset urheilujournalistit. Breikatut twiitit olivat pohjoisamerikkalaisten urheilujournalistien uutistwiiteistä selvästi suurin luokka. Suomalaiset urheilujournalistit taas käyttivät Twitteriä enemmän uutisten jakamisen ja kommentoimisen alustana. Suomalaiset urheilujournalistit eivät myöskään lähtökohtaisesti nähneet uutisten breikkaamista Twitterissä järkevänä oman työnantajansa kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5324]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Somealustojen vaikutukset journalismin sisältöön ja muotoon Yle Uutisten henkilövetoisissa nuorten uutisvideoissa
Valtee, Jari (2023)Tässä maisterintutkielmassa selvitetään miten Tiktok, Instagram ja Youtube vaikuttavat Yle Uutisten henkilövetoisten uutisvideoiden journalismin sisältöön ja muotoon ja minkä verran journalistista valtaa luovutetaan ... -
Uutinen syntyy uudelleen : uutinen ja uutisjournalismi monimediaisessa toimintaympäristössä - tapauksena Yleisradion alueelliset uutiset
Hytönen, Timo (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Jääkiekkouutisista hyvää iltaa! : television urheilu-uutisten uutiskriteerit ja tv-oikeuksien vaikutus uutisointiin
Sirkkiä-Jarva, Sari; Smolander-Kylliäinen, Riikka (2003) -
”Olisi törkeääkin, jos lapset ovat somessa, eikä kukaan tuottaisi heille laadukasta sisältöä.” : mediaympäristön mahdollisuudet lasten uutisten tuottamisessa lasten uutisten tekijöiden näkökulmasta
Mäkilä, Pi (2022)Lapsille suunnattujen uutissisältöjen määrä on kasvanut Suomessa viime vuosina. Vuodesta 1944 ilmestyneen aikakauslehti Koululaisen rinnalla ovat nousseet viime vuosina sekä Apu Junior, HS Lasten uutiset, HBL Junior että ... -
Twitterin vaikutus osakemarkkinoihin
Koittola, Olli (2021)Osakemarkkinat ovat hyvin paljon tutkimusta kerännyt aihe. Niiden tieteellinen tutkiminen on aloitettu heti perustaminen yhteydessä. Twitter taas on sosiaalisen median kanavana pystynyt säilyttämään ja kasvattamaan hyvin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.