Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLounassalo, Irinja
dc.contributor.authorHellman, Inka
dc.date.accessioned2023-06-20T06:04:32Z
dc.date.available2023-06-20T06:04:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87934
dc.description.abstractTämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä eri tekijät ovat yhteydessä koululiikuntamotivaatioon positiivisesti ja mitkä negatiivisesti yläkouluikäisillä nuorilla. Koululiikuntamotivaatiota tarkasteltiin koululiikunnan kiinnostavuuden ja mieluisuuden, koululiikunnassa viihtymisen sekä fyysisen aktiivisuuden näkökulmasta. Koululiikuntamotivaatiolla tarkoitetaan liikuntamotivaatiota koulun liikuntatunneilla. Liikuntamotivaatio puolestaan viittaa tekijöihin, jotka vaikuttavat ihmisen liikuntakäyttäytymiseen. Viime vuosikymmeninä nuorten elämäntyyli on muuttunut yhä istuvammaksi ja aikaa viihdemedian äärellä kuluu enemmän kuin aiemmin. Lisäksi on havaittu, että yläkouluiässä nuorten liikuntamäärät alkavat laskea, mitä vanhemmaksi nuoret kasvavat. Nämä nuorten fyysisestä aktiivisuudesta tehdyt havainnot korostavat koululiikunnan tärkeyttä ja ajankohtaisuutta, sillä koululiikunnan tehtävänä on edistää nuorten hyvinvointia ja kasvattaa heitä liikkumaan. Koululiikunnan on todettu olevan monen oppilaan suosikkikouluaine ja siten olisi tärkeää saada lisää ymmärrystä oppilaiden koululiikuntamotivaatiosta, jotta yhä useampi oppilas innostuisi koululiikunnasta ja liikunnasta. Koululiikuntamotivaatioon positiivisesti yhteydessä olevia tekijöitä olivat mieluisa liikuntatunnin sisältö, myönteinen asenne koululiikuntaa kohtaan, koettu pätevyys, koettu, yhteenkuuluvuus, koettu autonomia, tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto sekä tunnin hyväksi koettu ilmapiiri. Koululiikuntamotivaatioon negatiivisesti yhteydessä olevia tekijöitä olivat epämieluisa liikuntatunnin sisältö, minäsuuntautunut motivaatioilmasto sekä liikuntatunnin aikana koetut kielteiset kokemukset. Opettajan on tärkeää antaa oppilaille autonomiaa sekä huomioida heidän mieltymyksiään sisällöissä, mikäli hän haluaa edistää oppilaiden koululiikuntamotivaatiota. Lisäksi itsemääräämisteoriaan kuuluvien koetun pätevyyden, koetun autonomian ja koetun yhteenkuuluvuuden tunteen edistäminen ovat tärkeitä koululiikunnassa, sillä niiden avulla on mahdollista edistää nuoren fyysistä aktiivisuutta liikuntatunnilla ja sen ulkopuolella.fi
dc.format.extent36
dc.language.isofi
dc.subject.othermotivaatioteoria
dc.titleYläkouluikäisten koululiikuntamotivaatio
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306203989
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysomotivaatioilmasto
dc.subject.ysoyläkoulu


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot