Yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä

Abstract
Tämän pro gradu - tutkielman tarkoituksena oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten nuorten kokemuksia liikuntatuntiviihtyvyyteen liittyvistä tekijöistä. Tutkielmassa tarkasteltiin, erityisesti niitä tekijöitä, jotka lisäävät yhdeksäsluokkalaisten nuorten liikuntatuntiviihtyvyyttä. Sen lisäksi tavoitteena oli saada mahdollisesti lisätietoa siitä, mitkä tekijät vähentävät viihtyvyyttä liikuntatunnilla. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa oli fenomenologisen tutkimusotteen piirteitä. Tutkimusaineisto hankittiin puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin ja haastatteluun osallistui seitsemän yhdeksäsluokkalaista oppilasta. Haastattelut kestivät keskimäärin 30 minuuttia ja niistä puhtaaksi kirjoitettua, litteroitua aineistoa, kertyi noin yhdeksän sivua haastateltavaa kohden. Aineiston analyysimenetelmänä käytimme teorialähtöistä laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti ryhmällä, opettajalla ja liikuntatunnin sisällöllä olevan merkittävä vaikutus yhdeksäsluokkalaisten liikuntatuntiviihtyvyyteen. Nuorten viihtyvyys näiden teemojen kontekstissa oli selitettävissä itsemääräämisteorian kolmen psykologisen perustarpeen avulla: koetun yhteenkuuluvuuden, autonomian ja pätevyyden tarpeilla. Liikuntatuntiviihtyvyyttä lisääviä tekijöitä olivat opettajan kannustava ja rento ote oppitunnilla sekä aktiviteettien sopiva haastavuus ja monipuolisuus. Ryhmän toiminta sekä edisti että heikensi viihtyvyyttä. Yhdeksäsluokkaiset kokivat tutun ryhmän ja kavereiden kannustavan läsnäolon viihtyvyyttä lisäävinä tekijöinä. Vastaavasti ryhmän häiriökäyttäytyminen vähensi viihtyvyyden tuntemuksia. Tutkimus osoittaa myös sen, että nuorten vertaillessa liikuntaa muihin oppiaineisiin, korostuu liikuntatunnin viihtyvyyttä edistävänä tekijänä sen vapaampi ja rennompi ilmapiiri. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta tutkimustulosten vahvistavan aikaisempien tutkimusten löydöksiä liikuntatuntiviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä. Toisaalta tutkimuksemme tulokset korostavat aiempaa enemmän rennon ja kannustavan oppimisilmapiirin luomisen merkitystä liikuntatuntiviihtyvyyttä edistävänä tekijänä. Avainsanat: liikuntatuntiviihtyvyys, kannustaminen, ryhmä, opettaja, sisältö, ilmapiiri, itsemääräämisteoria.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202304202598Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share