Ympäristökerronnan käyttö selviytymiskauhupeleissä : tapausesimerkki Resident Evil 7: Biohazard
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää ympäristökerronnan käsitteen olemusta ja sen käyttöä videopeleissä. Aihetta lähestyttiin sekä teoreettisesti että
käytännön kautta. Videopelien kerronnallisuuteen ja rakenteeseen perehtyvien teorioiden, pelisuunnitteluoppaiden sekä pelianalyysi- ja peliesimerkkien kautta muodostettiin määritelmä ympäristökerronnasta. Ympäristökerronnan muodostumista hahmotettiin myös kaaviolla, joka esittää sen jakautumista kahteen tasoon: yleiset piirteet ja yksityiskohdat. Tätä määritelmää ja jaottelua käytettiin kohdepelin Resident Evil 7: Biohazard analyysiin. Analyysi toteutettiin lähipelaamisen avulla, joka on pelien tutkimiseen sovellettu versio lähilukemisesta. Lähipelaamalla ja ympäristökerronnan määritelmää teoreettisena kehyksenä käyttäen pelistä hahmottui ympäristökerrontaa sekä yleisellä että yksityiskohtien tasolla useissa kategorioissa. Analyysin avulla pystyttiin myös täsmentämään ympäristökerronnan kategorioita sekä määrittelemään sille kolme eri funktiota. Yhtenä osana tutkielmaa oli myös tutkittavan pelin genren määrittäminen. Sitä varten kerättiin kirjallisuudesta selviytymiskauhupelien kuvauksia ja määritelmiä, ja arvioitiin pelin kuuluvan tähän genreen.
...
The aim of this master’s thesis was to find out what the concept of environmental storytelling means and how it is used. The matter was approached both theoretically and practically. A definition of environmental storytelling was formed through studying theories that handle the structure and narrativity of video games, and guides for game design, as well as examples of game analysis articles and different types of video games. Environmental storytelling was also depicted with a chart dividing it into two levels: the level of general characteristics and the level of details. The definition was then used to analyze the video game Resident Evil 7: Biohazard. The analysis was performed using close playing as a method. The analysis revealed that the game uses environmental storytelling in both levels and in several categories. The game analysis also helped to further define the categories of environmental storytelling and to define three functions for its elements. One part of this paper was to define the genre of the analyzed game. Therefore, definitions and descriptions of survival horror were reviewed from literature. The conclusion was that the game represents the survival horror video game genre.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations
Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ... -
Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
Puoskari, Sanni (2024)Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä ... -
Äänikerrontaa podcastin ehdoilla : kolme näkökulmaa journalistiseen sisältöön
Keränen, Matti (2022)Tutkielmassani määrittelen podcastia genrenä, sille ominaisia äänikerronnan elementtejä ja tutkin immersion rakentamista äänikerronnalla journalistisessa podcastissa. Tutkimukseni koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja ... -
Metafiktiiviset metodit videopeleissä
Putula, Ilona (2022)Tutkielmassa käsitellään videopeleistä löytyviä metafiktion metodeja eli interaktiivista metalepsistä. Esimerkit metodeista jaetaan kolmeen luokitukseen, joiden avulla tarkastelu videopelien diegeesissä ja narratiivisilla ... -
Digitaalisten pelien narratiivi
Kauppi, Nataniel (2022)Tässä tutkielmassa käydään läpi narratiivin ja pelimekaniikan käsitettä sekä tutkitaan miten pelimekaniikoilla voidaan tukea digitaalisen pelin tarinankerrontaa, puhutaan niin sanotuista narratiivisista pelimekaniikoista. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.