Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVarsaluoma, Jukka
dc.contributor.advisorNieminen, Paavo
dc.contributor.authorSivula, Elina
dc.date.accessioned2023-06-19T07:05:33Z
dc.date.available2023-06-19T07:05:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87905
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää ympäristökerronnan käsitteen olemusta ja sen käyttöä videopeleissä. Aihetta lähestyttiin sekä teoreettisesti että käytännön kautta. Videopelien kerronnallisuuteen ja rakenteeseen perehtyvien teorioiden, pelisuunnitteluoppaiden sekä pelianalyysi- ja peliesimerkkien kautta muodostettiin määritelmä ympäristökerronnasta. Ympäristökerronnan muodostumista hahmotettiin myös kaaviolla, joka esittää sen jakautumista kahteen tasoon: yleiset piirteet ja yksityiskohdat. Tätä määritelmää ja jaottelua käytettiin kohdepelin Resident Evil 7: Biohazard analyysiin. Analyysi toteutettiin lähipelaamisen avulla, joka on pelien tutkimiseen sovellettu versio lähilukemisesta. Lähipelaamalla ja ympäristökerronnan määritelmää teoreettisena kehyksenä käyttäen pelistä hahmottui ympäristökerrontaa sekä yleisellä että yksityiskohtien tasolla useissa kategorioissa. Analyysin avulla pystyttiin myös täsmentämään ympäristökerronnan kategorioita sekä määrittelemään sille kolme eri funktiota. Yhtenä osana tutkielmaa oli myös tutkittavan pelin genren määrittäminen. Sitä varten kerättiin kirjallisuudesta selviytymiskauhupelien kuvauksia ja määritelmiä, ja arvioitiin pelin kuuluvan tähän genreen.fi
dc.description.abstractThe aim of this master’s thesis was to find out what the concept of environmental storytelling means and how it is used. The matter was approached both theoretically and practically. A definition of environmental storytelling was formed through studying theories that handle the structure and narrativity of video games, and guides for game design, as well as examples of game analysis articles and different types of video games. Environmental storytelling was also depicted with a chart dividing it into two levels: the level of general characteristics and the level of details. The definition was then used to analyze the video game Resident Evil 7: Biohazard. The analysis was performed using close playing as a method. The analysis revealed that the game uses environmental storytelling in both levels and in several categories. The game analysis also helped to further define the categories of environmental storytelling and to define three functions for its elements. One part of this paper was to define the genre of the analyzed game. Therefore, definitions and descriptions of survival horror were reviewed from literature. The conclusion was that the game represents the survival horror video game genre.en
dc.format.extent104
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherselviytymiskauhu
dc.subject.otherympäristökerronta
dc.subject.otherlähipeluu
dc.titleYmpäristökerronnan käyttö selviytymiskauhupeleissä : tapausesimerkki Resident Evil 7: Biohazard
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306193960
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysogenret
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysokerronta
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright