Show simple item record

dc.contributor.advisorHanhimäki, Eija
dc.contributor.authorRuoppa, Liisa
dc.date.accessioned2023-06-19T07:01:34Z
dc.date.available2023-06-19T07:01:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87903
dc.description.abstractTämän pro-gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin (APO) osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia oppimisryhmätyöskentelystä etätoteutuksessa. Tutkimuksen teoreettisena taustana toimivat erityisesti Malcolm Knowlesin (2005) andragoginen lähestymistapa oppimiseen sekä David Kolbin (2014) ja Jack Mezirowin (2000) kokemuksellisen oppimisen teoriat. Tutkimuskontekstina puolestaan toimivat Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot, eli ’’APOT’’ (Jyväskylän yliopisto, 2023). Tutkimuksen aineisto muodostui 39 opiskelijan haastatteluista, jotka suorittivat aikuiskouluttajan pedagogiset opintonsa etätoteutuksessa lukuvuonna 2020–2021. Aineiston kerääminen toteutettiin fokusryhmähaastatteluina osana Etäpeda-hanketta keväällä 2021. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Haastateltavat kuvasivat kokemuksiaan oppimisryhmässä toimimisesta etätoteutuksessa kolmen pääteeman kautta: oma kasvu, vuorovaikutus ja oppimisryhmän henki. Etätoteutuksen aikana opiskelijat joutuivat luomaan uusia merkitysperspektiivejä, käsitteitä sekä ajattelu- ja toimintatapoja suhteessa oppimisryhmään ja itseensä. Kokemuksellisen oppimisen kannalta oppimisryhmä koettiin turvalliseksi paikaksi niin kokemusten jakamiseen, reflektioon, itsereflektioon kuin dialogiinkin.fi
dc.format.extent61
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpedagogiset opinnot
dc.subject.otheretätoteutus
dc.title’’Se oli oikeesti tosi ihana yllätys siinä vaiheessa, kun huomas, että onkin oma oppimisryhmä siinä’’ : APO-opiskelijoiden kokemuksia oppimisryhmästä etätoteutuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306193958
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoaikuiskoulutus
dc.subject.ysoetäopiskelu
dc.subject.ysokokemusoppiminen
dc.subject.ysoetäopetus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright