University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Opon ehkä pitäis olla vielä enemmän läsnä ja tiedostaa se, että miten opiskelijoilla oikeesti menee” : opiskelijoiden kokemuksia aikuislukion opinto-ohjauksesta

Thumbnail
View/Open
666.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Helle, Nelli |
Sirkka, Ella
Date
2021
Discipline
Ohjausalan maisteriohjelmaMaster’s Degree Programme in Guidance and Counselling
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukio-opiskelijoiden kokemuksia ja toiveita aikuislukion opinto-ohjauksesta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä hankkeen ”Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistäminen lukiokoulutuksessa – Digitaalinen ohjaus tukemassa lukio – opiskelijoiden oman tulevaisuuden suunnittelua” kanssa. Tutkimuksemme pyrkii antamaan hankkeeseen opiskelijoiden näkemyksen aikuislukion ohjauksesta. Tutkimuksen pohjana vaikutti fenomenologinen lähestymistapa. Tarkoituksena oli kartoittaa aikuislukion opiskelijoiden kokemuksia aikuislukion opinto-ohjauksesta. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineiston hankinnassa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastatteluihin osallistui 11, opintojen eri vaiheissa olevaa aikuislukion opiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulosten perusteella ohjauksella on aikuislukiossa tärkeä rooli. Aikuislukio-opiskelijat painottivat erityisesti aidon kohtaamisen ja dialogisuuden tärkeyttä ohjaussuhteessa. Opiskelijat kuvasivat verkko-ohjauksen olevan toimiva toteutustapa aikuislukiossa. Kaikista tärkeimpänä aikuislukio-opiskelijat pitivät sitä, että ohjausta olisi saatavilla heti opintojen alusta asti säännöllisesti opintojen loppuun asti. Opiskelijat toivoivat, että ohjaus sisältäisi urasuunnitelmien kartoittamista läpi opintojen. Lisäksi opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen tulisi aktiivisesti huomioida opinto-ohjauksessa. ...
Keywords
hyvinvointi kohtaaminen dialogisuus opiskelijat opinto-ohjaus aikuislukiot ohjaus (neuvonta ja opastus) opinto-ohjaajat kokemukset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105283280

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta 

    Makkonen, Pete (2018)
    Tämän tutkielman kohteena olivat ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta. Tutkielma oli laadullinen, aineistolähtöinen ja tutkimusstrategialtaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkielman aineisto ...
  • Onnistunut ohjaus? : abiturienttien kokemuksia opinto-ohjauksesta 

    Fredriksson, Leena (2013)
    Tutkimukseni tavoite on tarkastella opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta lukiossa. Tutkimuskysymykseni on: miten lukio-opiskelijat kuvaavat kokemuksiaan opinto-ohjauksesta ja minkälaiset ohjaustilanteet ovat heidän ...
  • Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa 

    Sarén, Raisa (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ...
  • Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään? 

    Raustia, Hanna (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä lukioissa työskentelevää opinto-ohjaajaa. Haastattelut ...
  • “Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta 

    Raappana, Essi; Sariola, Elina (2021)
    Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä. Tutkimus ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre