’’Se oli oikeesti tosi ihana yllätys siinä vaiheessa, kun huomas, että onkin oma oppimisryhmä siinä’’ : APO-opiskelijoiden kokemuksia oppimisryhmästä etätoteutuksessa
Authors
Date
2023Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
© The Author(s)
Tämän pro-gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogisiin opintoihin (APO) osallistuneiden opiskelijoiden
kokemuksia oppimisryhmätyöskentelystä etätoteutuksessa. Tutkimuksen teoreettisena taustana toimivat erityisesti Malcolm Knowlesin (2005) andragoginen lähestymistapa oppimiseen sekä David Kolbin (2014) ja Jack Mezirowin (2000) kokemuksellisen oppimisen teoriat. Tutkimuskontekstina puolestaan toimivat Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot, eli ’’APOT’’ (Jyväskylän yliopisto, 2023). Tutkimuksen aineisto muodostui 39 opiskelijan haastatteluista, jotka suorittivat aikuiskouluttajan pedagogiset opintonsa etätoteutuksessa lukuvuonna 2020–2021. Aineiston kerääminen toteutettiin fokusryhmähaastatteluina osana Etäpeda-hanketta keväällä 2021. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä ja
teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Haastateltavat kuvasivat kokemuksiaan oppimisryhmässä toimimisesta etätoteutuksessa kolmen pääteeman kautta: oma kasvu, vuorovaikutus ja oppimisryhmän henki. Etätoteutuksen aikana opiskelijat joutuivat luomaan uusia merkitysperspektiivejä, käsitteitä sekä ajattelu- ja toimintatapoja suhteessa oppimisryhmään ja itseensä. Kokemuksellisen oppimisen kannalta oppimisryhmä
koettiin turvalliseksi paikaksi niin kokemusten jakamiseen, reflektioon, itsereflektioon kuin dialogiinkin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Tää koko APO on ollu kyl särö” : opiskelijoiden kokemuksia Covid-19-pandemian aikana toteutuneesta aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen etätoteutuksesta
Lilli, Sonja; Meronen, Niina (2024)Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkasteltu opiskelijoiden kokemuksia Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen etätoteutuksesta Covid-19-pandemiaa hillitsevien toimenpiteiden aikana v. 2020–2021. ... -
Case: koronan aiheuttaman etäopetuksen vaikutukset opiskelijoiden kokemukseen hyvinvoinnista ammatillisessa koulutuksessa
Heinonen, Tuomas (2021)Koronapandemia aiheutti pitkän etäopetusjakson ammatillisessa koulutuksessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden opintojen sujumista ja opiskelijoiden hyvinvointia tapaustutkimuksella maaliskuussa 2021 yli ... -
Opiskelijoiden kokemuksia kemian opiskelusta koronakevään aikana
Valto, Piia; Lahtinen, Tanja (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2021)Koronapandemia sulki korkeakoulut keväällä 2020 hyvin nopealla aikataululla. Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella siirryttiin etäopiskelujaksolle ja tehtiin nopea digiloikka etäopiskelun mahdollistamiseksi. Opiskelijoiden ... -
Opiskelijana korona-ajan etätoteutuksessa aikuiskouluttajan pedagogisissa opinnoissa didaktisen kolmion näkökulmasta
Rouhunkoski, Iina (2024)Tämän aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen (APO) korona-ajan etätoteutusta didaktinen kolmio viitekehyksenä. Tutkimuksessa käytin laajennettua ... -
”Opon ehkä pitäis olla vielä enemmän läsnä ja tiedostaa se, että miten opiskelijoilla oikeesti menee” : opiskelijoiden kokemuksia aikuislukion opinto-ohjauksesta
Helle, Nelli; Sirkka, Ella (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukio-opiskelijoiden kokemuksia ja toiveita aikuislukion opinto-ohjauksesta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä hankkeen ”Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistäminen lukiokoulutuksessa ...