Value creation through digital value-based selling activities
Paine digitalisaatioon haastaa personoituja ratkaisuja tarjoavia B2B-yrityksiä. Vaikka yhä useampi B2B-asiakas suosii ostamista verkossa, hybridiratkaisuita tarjoavien B2B-yritysten katsotaan yhä olevan digitaalisen siirtymän heikoimpia
menestyjiä. B2B-yritykset ovat vastanneet digitalisaation aiheuttamaan asiakaskäyttäytymisen muutokseen siirtymällä kohti arvopohjaista myyntiä. Asiakkaiden ollessa aiempaa tietoisempia vaihtoehdoista, yritykset pyrkivät
syventämään yhteistyötä luomalla uusia arvolupauksia ja ratkaisuja yhdessä asiakkaan kanssa. Huolimatta digitalisaation ja arvopohjaisen myynnin vastakkainasettelusta, digitalisaation on todettu myös hyödyttävän arvopohjaista myyntiä tietyissä vaiheissa myyntiprosessia.
B2B-myynnin digitalisaatiota ja sen vaikutuksia arvonluonnille käsittelevä tutkimus on pitkään keskittynyt myyjäorganisaatioiden näkökulmaan. Tämä tutkimus vastaa tutkimusaukkoon tuomalla esiin asiakasnäkökulman. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka digitaaliset toimenpiteet arvopohjaisessa myynnissä vaikuttavat B2B-asiakkaan arvonluontiin. Tavoitteena on tunnistaa, missä konteksteissa myyntiprosessin eri vaiheiden digitalisoinnilla on positiivinen tai negatiivinen vaikutus arvonluontiin, sekä millainen rooli digitaalisilla teknologioilla on näissä tilanteissa.
Tulosten perusteella digitalisaatiolla on positiivinen vaikutus asiakkaan arvonluontiin silloin, kun sen rooli on toimia tukena, vaihtoehtona tai kanavana ihmisten väliselle vuorovaikutukselle. Erityisesti alustavan asiakasymmärryksen kasvattamisessa sekä arvoviestinnässä digitalisaatiolla oli positiivinen vaikutus arvonluontiin. Sen sijaan syvemmän asiakasymmärryksen muodostamisessa, ratkaisujen yhteisluonnissa sekä asiakassuhteiden hallinnassa ihmisten merkitys korostui, ja näissä tilanteissa digitalisaatiolla saattoi olla negatiivinen vaikutus arvonluonnille. Ihmisten vuorovaikutusta
tukevassa roolissa digitalisaatiolla oli positiivinen vaikutus myös ratkaisujen yhteisluonnissa, arvon vahvistamisessa ja asiakassuhteiden hallinnassa.
...
Increasing pressure on digitalization challenges B2B companies providing personalized solutions. B2B customers increasingly prefer buying online, but at the same time, B2B companies with hybrid solutions are blamed to be the least
performed in digital transformation. Value-based selling approach has been a response of B2B companies to the changed customer behaviour caused by digitalization. As customers have become more self-learned, providers are aiming at deepening the collaboration by co-creating new value propositions and integrating resources into new solutions together with the customers. Although its initially confrontational role to digitalization, value-based selling has been also
shown to benefit from digitalization in certain phases of the selling process.
Current research has strongly focused on the selling organization perspective in terms of digitalization and value creation in B2B context. This study responds to the recent call for buying organization perspective by investigating, how digital value-based selling activities impact on the value creation of B2B customers. The purpose of this study is to recognize, in which specific contexts digitizing different phases of the sales process has positive or negative impact on value creation, and what kind of role digital technologies play in these situations.
The results show that digitalization is likely to positively impact on customer’s value creation, when its role is supportive, optional or a channel to the interaction between humans. The usage of digital technologies supported customer’s value creation especially in gaining an initial customer understanding and in value communication. Instead, in gaining an in-depth customer understanding, in solution co-creation and in relationship management, the role of human input and interpersonal relationships were emphasized, and digitalization had negative impacts on the value creation in several situations. In a supportive role, digital technologies had a positive impact on value creation also in the phases of solution co-creation, value confirmation and relationship management.
...
Keywords
value-based selling arvo (ominaisuudet) vuorovaikutus yritysmyynti tehdasteollisuus arvonluonti digitalisaatio asiakkaat myynti asiakaslähtöisyys asiakkuus asiakkuudenhallinta myyntityö asiakaskokemus markkinointi value (properties) interaction business-to-business commerce manufacturing industry value creation digitalisation customers sale customer orientation customership customer relationship management sales work customer experience marketing
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
E-commerce analytics as B2B sales and marketing performance enabler : a case study in spare parts business
Ylinen, Sari (2019)Verkkokaupankäynnistä kerättävä analytiikka on kasvava ala, ja sen suosio yritystenvälisessä liiketoiminnassa on nousussa. Verkkokauppaliiketoiminta on saanut huomioita akateemiselta yhteisöltä, mutta se miten verkkokaupoista ... -
From customer data to customer's data : reverse use of customer data as a tool for value co-creation
Horttanainen, Ella (2021)Asiakasdatan on perinteisesti nähty hyödyttävän pääasiassa niitä keräävää yritystä. Viime vuosikymmeninä suosiota kasvattaneiden palvelukeskeisten liiketoimintamallien sekä arvon yhteisluonnin ansiosta asiakasdatan rooli ... -
B2B Customer Journey : Axioms and Actor Roles
Rusthollkarhu, Sami; Aarikka-Stenroos, Leena; Mero, Joel (European Marketing Academy, 2021)The customer journey has been identified as one of the most promising concepts in understanding business-to-business (B2B) buying and selling processes in modern digital environments. Although the B2B marketing literature ... -
Digital content marketing in business markets : Activities, consequences, and contingencies along the customer journey
Terho, Harri; Mero, Joel; Siutla, Lotta; Jaakkola, Elina (Elsevier, 2022)Fundamental shifts in business-to-business (B2B) buying behavior make digital content marketing (DCM) a strategic priority for vendors, though firms struggle to achieve its full potential, as a customer-centric marketing ... -
Improving service business activities in manufacturing industry through value co-creation : a case of a multinational machine manufacturing company
Korppi, Saara (2022)Tämä Pro Gradu tutkielma tutkii arvon yhteisluonnin muodostumista huoltoliiketoiminnan eri aktiviteeteissa. Tutkielma hyödyntää palvelukeskeistä logiikkaa viitekehyksenä tutkiakseen, kuinka arvon yhteisluonti muodostuu ...