University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Improving service business activities in manufacturing industry through value co-creation : a case of a multinational machine manufacturing company

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Korppi, Saara
Date
2022
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämä Pro Gradu tutkielma tutkii arvon yhteisluonnin muodostumista huoltoliiketoiminnan eri aktiviteeteissa. Tutkielma hyödyntää palvelukeskeistä logiikkaa viitekehyksenä tutkiakseen, kuinka arvon yhteisluonti muodostuu teollisissa palveluissa. Tutkielman tavoitteena on tunnistaa, mihin valmistavan teollisuuden yritysten kannattaa keskittyä, jos he haluavat parantaa liiketoimintaansa arvon yhteisluonnin näkökulmasta. Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin tapaustutkimus menetelmällä suurelta kansainväliseltä valmistavan teollisuuden yritykseltä haastatteluin. Haastattelut toteutettiin laddering -menetelmällä ja aineisto muokattiin graafeiksi temaattisella analyysillä. Menetelmä valittiin, jotta pystyttiin toteuttamaan syvällinen analyysi siitä, kuinka ja millaista arvoa huoltoliiketoiminnan toiminnoissa voidaan muodostaa yrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että arvoa voidaan yhteisluoda yritysten keskittyessä huoltosopimusten koneiden seurantajärjestelmien, varaosien saatavuuden sekä työntekijöiden tehokkaaseen ja pätevään koulutukseen. Erityispiirteenä, tämä tutkielma korostaa digitalisaation eri mahdollisuuksien hyödyntämisen merkitystä huoltoliiketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä. ...
 
This Thesis examines value co-creation in the context of industrial services. Service dominant logic is used as a framework to study how value co-creation is formed in different industrial service activities. The goal of the study is to identify how manufacturing companies should design their services to enhance value co-creation. The empirical research is conducted as an interpretive case study, and one large multinational manufacturing company was selected for the interviews. The interviews (n = 20) were conducted following the laddering technique, to create an in depth understanding about how value may emerge from different business activities. The results of this study indicate, that focusing on maintenance contracts, equipment-monitoring systems, spare part availability, equip-ment repair services and competent training of the personnel, value can be efficiently co-created. Moreover, the study emphasizes the significance of utilizing new digitalization possibilities in the development of service design in industrial services. ...
 
Keywords
value co-creation service dominant logic industrial services tehdasteollisuus palveluliiketoiminta tapaustutkimus arvonluonti manufacturing industry service business case study value creation
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204112219

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Value Co-creation for Smart Villages : The Institutionalization of Regional Service Ecosystems 

    Lintula, Juuli M.K.; Päivärinta, Tero; Tuunanen, Tuure (Association for Information Systems, 2020)
    Building a versatile portfolio of public and private digital-enabled services is vital in rural and sparsely populated regions, where traditional market mechanisms alone cannot guarantee the availability of essential ...
  • Enabling transformative value creation through online weight loss services 

    Taiminen, Heini; Taiminen, Kimmo; Munnukka, Juha (Emerald, 2020)
    Purpose – This study aims to understand how online weight loss services could help customers achieve a durable change. The particular focus is on exploring the roles of value co-creation and well-being outcomes in reinforcing ...
  • From customer data to customer's data : reverse use of customer data as a tool for value co-creation 

    Horttanainen, Ella (2021)
    Asiakasdatan on perinteisesti nähty hyödyttävän pääasiassa niitä keräävää yritystä. Viime vuosikymmeninä suosiota kasvattaneiden palvelukeskeisten liiketoimintamallien sekä arvon yhteisluonnin ansiosta asiakasdatan rooli ...
  • Value co-creation in health care : insights into the transformation from value creation to value co-creation through digitization 

    Rantala, Katja; Karjaluoto, Heikki (Association for Computing Machinery (ACM), 2016)
    This study explores the transformation of value creation into value co-creation and how the digitization of services plays a key role in this transformation within the health-care sector, which faces new challenges with ...
  • Value creation through digital value-based selling activities 

    Tiainen, Petra (2023)
    Paine digitalisaatioon haastaa personoituja ratkaisuja tarjoavia B2B-yrityksiä. Vaikka yhä useampi B2B-asiakas suosii ostamista verkossa, hybridiratkaisuita tarjoavien B2B-yritysten katsotaan yhä olevan digitaalisen siirtymän ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre