Kuuntelemisosaamisen merkityksellisyys teknologiavälitteisissä kokouksissa : yksilöiden näkemyksiä omasta kuuntelemisosaamisestaan
Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli tarkastella tietotyötä tekevien yksilöiden näkemyksiä omasta
kuuntelemisosaamisestaan ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä teknologiavälitteisissä kokouksissa.
Opinnäytetyön tavoitteena ei ollut tuottaa yleistettävää tietoa kuuntelemisosaamisesta, vaan ymmärtää
yksilöiden näkemyksiä omasta kuuntelemisosaamisestaan. Kuuntelemisosaamista lähestyttiin
olennaisena osana vuorovaikutusosaamista ja kuuntelemisosaamista mallinnettiin moniulotteisena
osaamisrakenteena.
Tutkimuskohteena oli tietointensiivistä toimistotyötä tekevät ja kontekstina teknologiavälitteiset
kokoukset. Aineisto kerättiin päiväkirjamenetelmällä, johon kuului lisäksi yksilölliset haastattelut ennen
ja jälkeen päiväkirjajakson. Koska opinnäytetyön tavoitteena ei ollut tehdä laajoja yleistyksiä, oli
tutkittavien määrä vähäinen ja tutkittavia oli 4. Vähäinen määrä tutkittavia kuitenkin mahdollisti tässä
opinnäytetyössä syvällisen aineiston keräämisen. Vähäinen tutkittavien määrä mahdollisti myös aineiston
ymmärtämisen syvällisesti.
Yksilöt kuvailivat omaa kuuntelemisosaamistaan laajasti ja erityisesti kognitiivisten ja motivaatioon
liittyvien tekijöiden kautta. Yksilöiden näkemysten mukaan kuuntelemisosaaminen
teknologiavälitteisissä kokouksissa erityisesti keskittymistä kuuntelemiseen, kuullun jäsentämistä ja
tulkintaa. Yksilöt käsittivät kuuntelemiseen kuuluvan myös erityisesti äänenkäyttöön liittyvien viestien
tulkintaa. Yksilöt kuvailivat myös laajasti motivaatiotaan kuunnella ja valmistautua kuuntelemiseen.
Toisaalta yksilöt kuvailivat osoittavansa teknologiavälitteisissä kokouksissa kuuntelemista etenkin
nonverbaalisesti verrattain vähän. Yksilöiden mukaan teknologiavälitteisissä kokouksissa on myös useita
tekijöitä, jotka ovat yhteydessä kuuntelemisosaamiseen. Näkemysten mukaan tekijät voivat liittyä
käytettyyn teknologiaan, mutta toisaalta yksilöiden näkemysten kuuntelemisosaamiseen on yhteydessä
myös kokoustilanteeseen, kokouksen aiheeseen ja muihin osallistujiin liittyvät tekijät.
Tämän tutkielman monipuoliset tulokset auttavat ymmärtämään syvällisesti sitä, millaisia näkemyksiä
tietotyötä tekevillä yksilöillä on omasta kuuntelemisosaamisestaan. Toisaalta tulokset auttavat myös
ymmärtämään teknologiavälitteistä kokousta kuuntelemistilanteena. Käytännön johtopäätöksenä
organisaatioiden tulisi kiinnittää erityistä huomiota työntekijöiden kuuntelemisosaamisen ja etenkin
kuuntelemisen osoittamisen kehittämiseen. Organisaatioissa tulisi myös tarkastella kriittisesti etenkin
teknologiavälitteisten kokousten kuormittavuutta ja sen yhteyksiä työntekijöiden hyvinvoinnille.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yliopiston viestintätieteiden opiskelijoiden vuorovaikutusosaaminen ja sosiaaliset verkostot : viestintätieteiden opiskelijoiden käsityksiä omasta vuorovaikutusosaamisesta ja sosiaalisista verkostoistaan
Haapoja, Markus (2020)Tässä tutkielmassa vertailtiin yliopiston viestintätieteiden opiskelijoiden käsityksiä omasta vuorovaikutusosaamisesta kasvokkain ja teknologiavälitteisesti ja mitattiin näiden osa-alueiden yhteyttä. Lisäksi mitattiin ... -
Korkeakouluopettajien ohjaaja-opiskelijasuhteet ja vuorovaikutusosaaminen : kontekstina reaaliaikainen verkko-opetus
Puoliväli, Lauha (2022)Tämän tutkielman ensimmäisenä tavoitteena oli tarkastella korkeakouluopettajien käsityksiä ja kokemuksia teknologiavälitteisistä ohjaaja-opiskelijasuhteista, ja toisena tavoitteena kuvata korkeakouluopettajien käsityksiä ... -
Audiokokous työelämän vuorovaikutustilanteena
Kajaste, Elisa (2012)Työelämän viestintä on monipuolistunut erilaisten viestintävälineiden käytön ja tiimityön myötä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja analysoida audiokokousta työelämän vuorovaikutustilanteena. Audiokokous on ... -
Päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaation sosiaalisesta intranetistä
Ylönen, Linnea (2022)Viestintäteknologia on keskeisessä roolissa työyhteisöissä 2020-luvulla. Hajautetuissa organisaatioissa viestintäteknologian, kuten sosiaalisen intranetin roolin merkitys korostuu entisestään, koska ilman sen ominaisuuksia ... -
Yliopisto-opiskelijoiden näkemyksiä etäopetuksen pienryhmätilanteista
Horila, Tessa; Raappana, Mitra (Prologos ry, 2023)Koronapandemian myötä ryhmäkeskustelut tulivat osaksi opiskelijoiden etäopiskelun arkea. Opiskelijoiden asennoitumista sekä ryhmätyöhön että teknologiavälitteiseen vuorovaikutukseen on tutkittu, mutta tutkimusta ...