Korkeakouluopettajien ohjaaja-opiskelijasuhteet ja vuorovaikutusosaaminen : kontekstina reaaliaikainen verkko-opetus
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman ensimmäisenä tavoitteena oli tarkastella korkeakouluopettajien käsityksiä ja kokemuksia teknologiavälitteisistä ohjaaja-opiskelijasuhteista, ja toisena tavoitteena kuvata korkeakouluopettajien käsityksiä ja kokemuksia korkeakouluopettajan työn edellyttämästä teknologiavälitteisestä vuorovaikutusosaamisesta. Teknologiavälitteisyydellä viitataan tutkielman kontekstina toimivaan reaaliaikaiseen verkko-opetukseen. Reaaliaikaiseksi katsottiin opetus, joka järjestettiin sen kaltaisilla verkkoalustoilla kuten videoneuvottelualustat Teams, Zoom tai Skype.
Tämän laadullisen tutkielman aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kuutta korkeakouluopettajaa, joilla oli kokemusta reaaliaikaisesta verkko-opettamisesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti teemoittelun keinoin.
Tutkielman tulosten mukaan korkeakouluopettajilla on keskenään erilaisia teknologiavälitteisiä vuorovaikutussuhteita. Tutkielman tulosten mukaan korkeakouluopettajilla on keskenään erilaisia teknologiavälitteisiä vuorovaikutussuhteita. Opetuksen ollessa reaaliaikaista verkko-opetusta ohjaaja-opiskelijasuhteeseen voi korkeakouluopettajan näkökulmasta liittyä vähäisempi läheisyyden kokemus, ja lisäksi haasteita voi olla helposti lähestyttävyyden ja tasa-arvoisen vuorovaikutuksen luomisessa. Korkeakouluopettajien teknologiavälitteistä vuorovaikutusosaamista voidaan jäsentää yleensä kasvokkaisen vuorovaikutusosaamisen jäsentämiseen käytettyjen vuorovaikutusosaamisen ulottuvuuksien kautta, joita ovat kognitiviinen ja metakognitiivinen, behavioraalinen, affektiivinen ja eettinen ulottuvuus. Reaaliaikaisen verkko-opetuksen kontekstissa korkeakouluopettajat kokevat tarvitsevansa erityisesti kognitiiviseen ja metakognitiiviseen ulottuvuuteen liittyviä kykyjä, joita ovat esimerkiksi vuorovaikutuksen ennakointi, suunnittelu ja organisointi. Korkeakouluopettajat kuvailivat vuorovaikutusosaamisen lisäksi tarvitsevansa myös aiempaa enemmän viestintäosaamista siirryttyään opettamaan reaaliaikaisen verkko-opetuksen kontekstissa.
Tutkielman tulosten perusteella ohjaaja-opiskelijasuhteiden tutkimusta voisi jatkossa suunnata siihen, kuinka teknologiavälitteinen konteksti näkyy opiskeluun liittyvien tavoitteiden saavuttamisessa. Tutkielman tuloksia voidaan myös hyödyntää kun pohditaan korkeakouluopettajien osaamisen kehittämistä. Lisätutkimus tutkielman aiheista on näiden tulosten perusteella hyödyllistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mielekästä oppimista verkossa? : Jyväskylän avoimen yliopiston opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
Hytinkoski, Pekka (2004)Tässä tutkimuksessa paneudutaan avoimen yliopiston kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen perusopintojen, kasvatustieteen aineopintojen sekä kasvatustieteen pedagogisten perusopintojen verkko-opiskelijoiden kokemuksiin ... -
Dialogicality in making sense of online collaborative interaction : a conceptual perspective
Arvaja, Maarit; Hämäläinen, Raija (Elsevier, 2021)In higher education, learning activities increasingly take place in online collaborative groups. In this conceptual paper, we explore online collaborative interaction from the perspective of dialogicality. We aim to ... -
Vuorovaikutus ammattikorkeakoulun kielten ja viestinnän verkkokursseilla
Oinonen, Jaana (2018)Tutkimuksen taustalla oli ajankohtainen tarve kehittää korkeakoulujen kielten ja viestinnän verkko-opetusta vuorovaikutuksen mahdollistamisen ja tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ... -
Kuulluksi tulemisen kokemus kirjoitetussa verkkokeskustelussa
Tyrväinen, Heli; Uotinen, Sanna; Valkonen, Leena (Prologos; Jyväskylän yliopisto, 2024) -
Yliopiston viestintätieteiden opiskelijoiden vuorovaikutusosaaminen ja sosiaaliset verkostot : viestintätieteiden opiskelijoiden käsityksiä omasta vuorovaikutusosaamisesta ja sosiaalisista verkostoistaan
Haapoja, Markus (2020)Tässä tutkielmassa vertailtiin yliopiston viestintätieteiden opiskelijoiden käsityksiä omasta vuorovaikutusosaamisesta kasvokkain ja teknologiavälitteisesti ja mitattiin näiden osa-alueiden yhteyttä. Lisäksi mitattiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.