Päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaation sosiaalisesta intranetistä
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Viestintäteknologia on keskeisessä roolissa työyhteisöissä 2020-luvulla. Hajautetuissa organisaatioissa viestintäteknologian, kuten sosiaalisen intranetin roolin merkitys korostuu entisestään, koska ilman sen ominaisuuksia työtä olisi mahdotonta tehdä hajautetusti. Se tarjoaa organisaatiolle laajoja mahdollisuuksia tiedonhallitsemiseen ja vuorovaikutukseen. Tämän takia on tärkeää ymmärtää, kuinka sosiaalista intranetiä käytetään, hallitaan tietoa sekä ollaan vuorovaikutuksessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaatiossa käytössä olevasta sosiaalisesta intranetistä. Tutkimuksella pyrittiin kuvaamaan, millaisia näkemyksiä päivittäistavarakauppiailla on organisaation sosiaalisen intranetin käyttötavoista, tiedonhallinnasta ja vuorovaikutuksesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla teemahaastattelua käyttäen neljää K-ryhmän päivittäistavarakauppiasta. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teamsilla, ja tutkimuksen aineistonanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti. Työ toteutettiin yhteistyössä K-ryhmän kanssa, mutta se ei ollut toimeksianto.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että päivittäistavarakauppiaat ja heidän työntekijänsä käyttävät organisaation sosiaalista intranetiä eri tavoilla. Käyttötapoihin ja -aktiivisuuteen vaikuttavat keskeisesti käyttäjien työrooli kaupassa sekä tietotekninen osaaminen. Eri rooleissa työskentelevät kaupan työntekijät käyttävät sitä eri tavoilla. Sosiaalinen intranetin tarjoamat mahdollisuudet tiedonhallintaan ja vuorovaikutukseen ovat kehittäneet näitä molempia osa-alueita organisaatiossa. Sosiaalisen intranetin tiedonhallintaan liittyy vahvuuksia ja heikkouksia, jotka koostuvat viestinnän monikanavaisuudesta ja sen määrästä, tiedon löydettävyydestä, sen käyttäjäystävällisyydestä sekä käyttäjien asenteesta. Myös sen vuorovaikutukseen liittyy vahvuuksia ja heikkouksia. Sen tarjoama ominaisuus teknologiavälitteiseen vuorovaikutteisuuteen nähdään vuorovaikutusta rikastavana ilmiönä, mutta käyttämiseen tarvitaan organisaatiolta opastusta ja yhteisiä viestintä- ja vuorovaikutuskäytänteitä.
Tämän tutkimuksen tulokset auttavat kuvaamaan ja ymmärtämään sosiaalisen intranetin käyttötapoja, tiedonhallintaa ja vuorovaikutusta hajautetuissa organisaatiossa. Tulokset kuvaavat, millainen tiedonhallinta ja vuorovaikutus tukee päivittäistavarakauppiaiden ja heidän työntekijöidensä työskentelyä kaupoissa. Tuloksia voidaan hyödyntää yhteistyöorganisaatiossa K-ryhmässä, mutta niitä voidaan hyödyntää myös muissa, etenkin hajautetuissa organisaatioissa, joissa halutaan ymmärtää syvällisemmin sosiaalisen intranetin käyttäjien näkemyksiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työyhteisöviestintä organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa : kirjallisuuskatsaus tutkimuksista vuosina 2008–2018
Merilä, Laura (2019)Etä- ja projektitöiden lisääntyessä ja työyhteisöjen muuttuessa yhä kansainvälisemmiksi organisaatiot hakevat sisäisestä sosiaalisesta mediasta tukea työyhteisöviestinnän tehostamiseen. Organisaation sisäiseltä ... -
Sosiaalisen intranetin käyttö organisaation vuorovaikutusympäristönä : asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä ja kokemuksia
Kolehmainen, Inka; Korhonen, Anssi (2014)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää sosiaalisen intranetin käyttöä organisaation vuorovaikutusympäristönä asiantuntijatyötä tekevien näkökulmasta. Tavoitetta lähestyttiin tutkimalla asiantuntijatyötä tekevien ... -
Yrityksen sosiaalisen intranetin käyttöönotto : sosiaalisen intranetin käyttöä ja käyttöönottoa koskevan ohjeistuksen laatiminen
Anttila, Jenni (2020)Tässä työnäytetyyppisessä maisterintutkielmassa raportoidaan keväällä 2020 toteutettu yrityksen sosiaalisen intranetin käyttöönottoprojekti. Yrityksen sosiaalisen intranetin käyttöönottoprojektin tavoitteena oli laatia ... -
Työvointia edistävä ja heikentävä vuorovaikutus hajautetussa tiimissä
Eerola, Sini (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää ja kuvata teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen merkitystä hajautetun tiimin jäsenten työvoinnille. Tavoitteeseen pyrittiin tarkastelemalla hajautetuissa tiimeissä työskentelevien ... -
Johtajien näkemyksiä sosiaalisesta mediasta työyhteisöviestinnässä
Huuskonen, Susanna (2016)Tämän puheviestinnän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää johtajien kokemuksia ja käsityksiä sosiaalisesta mediasta työyhteisöviestinnässä. Tutkimuksessa selvitettiin työyhteisöviestinnän tavoitteita ja funktioita, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.