Arkielämän roolit sosiaalisessa mediassa : etu- ja takanäyttämö suomalaisissa lifestyle- ja perhevlogeissa
Sosiaalisen median sisällöntuottajien yksityisyydestä ja yksityisyyden suojaamisen keinoista on tutkimusta vielä varsin vähän. Tutkimukseni tarkoitus on valottaa tätä tutkimukselliseen marginaaliin jäänyttä ilmiötä. Tutkimuskysymykseni on, miten suomalaiset perhe- ja lifestyle-vlogaajat vetävät rajoja julkisen ja yksityisen välille. Lisäksi tarkastelen sitä, millaisin visuaalisin valinnoin vlogaajat suojaavat yksityisyyttään YouTube-kanavallaan.
Tutkimuksen aineisto koostuu kymmenestä suomalaisesta lifestyle- ja/tai perhevlogikanavan YouTube-videosta, jotka on julkaistu viidellä eri vlogikanavalla vuonna 2021. Teoreettisen viitekehyksen keskiössä on Goffmanin teoretisointi minän esittämisestä hienovaraisena ja arkisena toimintona. Keskeisiä käsitteitä ovat Goffman termit kasvotyö sekä etu- ja takanäyttämö. Tutkimusmetodina toimii sisällönanalyysi [teemoittelu] ja laajempana metodologisena viitekehyksenä visuaalinen sosiologia. Tutkimustulokset kiteytyvät kolmeen teemoittelun alaluokkaan, jotka ovat: täydellisyyden roolin ylläpitäminen etunäyttämöllä, hallittu epätäydellisyys videon mielenkiintoisuuden kasvattajana sekä epätäydellisyyden ja täydellisyyden yhteensovittaminen.
Tutkimustulos vahvistaa visuaalisen sosiologian perustavanlaatuista käsitystä siitä, etteivät visuaaliset valinnat ole poliittisesta ilmapiiristä tai yhteiskunnallisista normeista erillisiä. Tutkimuksessani havaitsin, että vlogaajat pyrkivät ylläpitämään kuvaa itsestään täydellisenä perheenjäsenenä ja kumppanina. Täydellisyyden roolia pohjustavat normatiiviset käsitykset legitiimistä, keskituloisen ydinperheen arjesta. Vlogaajat eivät ainoastaan pyri vetämään rajoja julkisen presentaation ja yksityisen elämän välille, vaan myös täyttämään niitä normatiivisia odotuksia, jotka heihin kohdistuvat.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Viestinnän ammattilaisten kokemukset visuaalisen viestinnän vaikuttamaan pyrkivistä keinoista sosiaalisessa mediassa
Riikonen, Tuulia (2024)Visuaalisesta viestinnästä on tullut osa viestinnän ammattilaisten työtä sosiaalisen median ja Internetin kehittymisen myötä, mutta viestinnän ammattilaisten kokemuksiin perustuen aihetta on tutkittu hyvin vähän. Tämän ... -
Kohdennetun mainonnan ongelmat sosiaalisessa mediassa
Hirvonen, Heikki (2019)Tässä tutkimuksessa käsitellään kohdennettua mainontaa, käyden ensin läpi teoriaa kohdennettuun mainontaan liittyen, ja sen jälkeen pohtien siitä seuraavia ongelmia. Tarkastelua tehdään erityisesti sosiaalisen median ... -
Kohdennetun mainonnan ongelmat sosiaalisessa mediassa
Hirvonen, Heikki (2019)Tässä tutkimuksessa käsitellään kohdennettua mainontaa, käyden ensin läpi teoriaa kohdennettuun mainontaan liittyen, ja sen jälkeen pohtien siitä seuraavia ongelmia. Tarkastelua tehdään erityisesti sosiaalisen median ... -
Yksityinen ja julkinen toimittaja : suomalaisten toimittajien vaikutelman hallinta sosiaalisessa mediassa
Paaso, Marika (Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.