Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemus Suomessa
Tässä pro-gradussa tarkastellaan asiakaskokemuksen muodostumista päivittäistavaran verkkokaupassa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kokemuksen muodostumiseen. Lisäksi tarkastellaan, millaisia merkityksiä kuluttajat antavat positiiviselle ja onnistuneelle päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemukselle Suomessa.
Päivittäistavaran verkkokauppa on kasvanut tasaisesti viime vuosina, mutta aiheeseen liittyvä tutkimus etenkin kuluttajakäyttäytymisestä on melko vähäistä. Asiakaskokemus on käsitteenä noussut esiin ja kohdannut kiinnostusta sekä tutkijoilta että yrityksiltä. Etenkin yritykset ovat kiinnostuneet asiakaskokemuksien johtamisesta, sillä onnistuneena niiden avulla voidaan saavuttaa asiakastyytyväisyyttä sekä kilpailuetua.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska tarkoituksena oli selvittää, mitä merkityksiä kuluttajat antavat asiakaskokemukselle. Haastatteluihin vastasivat henkilöt, joilla oli useita kokemuksia päivittäistavaran verkkokaupasta tilaamisesta. Tulosten perusteella merkittävimmin asiakaskokemukseen vaikuttivat yrityksen verkkosivujen laatu ja se, että kokemus vastaa sille asetettuja odotuksia. Asiakaskokemus on tulosten mukaan subjektiivinen ja yksilöllinen. Päivittäistavaran verkkokaupan asiakaskokemukseen vaikutti tulosten mukaan positiivisesti myös personointi ja asiakkaan kohtaaminen yksilönä. Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää myös Suomessa toimivat päivittäistavarakaupan yritykset.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29560]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Uusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa
Mervola, Tuomas (2023)Internet on mullistanut viimeisen kahden vuosikymmenen aikana yhteiskunnan käytänteitä ja toimintatapoja. Moni asia on siirtynyt osittain tai kokonaan internetiin eli digitaaliseksi. Myös kaupankäynti on muuttunut ... -
Deterrents of online grocery shopping : a phenomenographic study of Finnish consumer perceptions
Mäkelä, Jori (2023)Verkkokauppa mullistaa kuluttajakauppaa ja kuluttajat omaksuvat verkon ostokanavia säästääkseen aikaa, helpottaakseen arkeaan, tavoittaakseen suuremmat valikoimat ja hyötyäkseen verkon hintakilpailusta. Ruoan verkkokauppa ... -
Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
Hannuksela, Emma-Stiina (2019)Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen ... -
Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
Nissinen, Ella (2020)Verkkokaupan kasvavan suosion myötä myös kiinnostus verkkokauppasivus-tojen suunnittelua kohtaan on lisääntynyt. Niin kuin kaiken liiketoiminnan, myös verkkokaupankäynnin tavoitteena on tehdä voittoa, ja koska asiakastyytyväisyys ... -
Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
Jussila, Jenni (2020)Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä ...