dc.contributor.author | Askola, Aino | |
dc.date.accessioned | 2023-06-13T05:41:49Z | |
dc.date.available | 2023-06-13T05:41:49Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87666 | |
dc.description.abstract | Tutkielman kirjallisessa osassa perehdytään kestävän kehityksen määrittelyyn, sen historiaan
Suomessa, siihen, miten kestävä kehitys näkyy suomalaisessa peruskoulutuksessa ja miten
kestävää kehitystä on opetettu kemian näkökulmasta. Kirjallisessa osassa luotiin taustatietoa
kokeellisen osan materiaalin kehitystä varten.
Kirjallisuuden perusteella voidaan todeta kestävän kehityksen jakautuvan kolmeen osa-alueeseen: ekologiseen, taloudelliseen sekä kulttuuriseen ja sosiaaliseen kestävään kehitykseen.
Lisäksi Yhdistyneet kansakunnat on luonut kestävälle kehitykselle yhteensä 17 päätavoitetta
eri osa-alueisiin liittyen, joita kestävässä kehityksessä tulisi toteuttaa.
Suomi on ollut kautta aikojen edelläkävijä maana kestävän kehityksen asioissa, joten Suomessa
on vahva pohja kestävän kehityksen toteuttamiselle. Suomessa on myös tehty vahvaa
yhteistyötä kestävän kehityksen osalta eri tahojen kanssa. Myös koulutuksen osalta
suomalainen peruskoulutus tukee kestävän kehityksen edistämistä omalta osaltaan.
Perusopetuksen opetussuunnitelma sisältää erilaisia näkökulmia kestävän kehityksen
tuomiseksi näkyviin niin koulujen arjessa kuin opetuksessakin. Kemian osalta taas
tarkoituksena on yhdistää kestävän kehityksen ja kemian opettaminen niin, että puhtaan kemian
opettamisen lisäksi voitaisiin opettaa myös yhteiskunnallisia aiheita ja kannustaa oppilaita
ottamaan kantaa niihin. Kemia olisikin tarkoitus nähdä taustalla yhteiskunnallisissa asioissa ja
ymmärtää kemian merkitys niin arkipäiväisissä yhteyksissä kuin globaaleissa ongelmissakin.
Kokeellisessa osassa tuotettiin valmis materiaalipaketti opettajien käyttöön peruskoulun
yläluokille. Kirjallisuuden perusteella päädyttiin siihen, että oppituntikokonaisuus rakentuu
kokeellisuuden ympärille. Materiaalipaketin avulla yhdistetään kemian opetus ja kestävä
kehitys erilaisten kokeellisten töiden kautta. Pääpaino oli materiaalin luonnissa niin, että se on
suoraan käytettävissä opetukseen.
Oppimiskokonaisuus rakennettiin kolmen teeman ympärille: Ilmasto, Vesistö sekä Kierrätys ja
uudelleenkäyttö. Teemat liittyvät oppilaiden arkeen, niiden avulla voidaan herättää keskustelua
yhteiskunnallisista aiheista kemian tiedon lisäksi ja opitaan kemiaa arkipäivän aiheiden
taustalla. Yhteiskunnallisten kysymysten avulla päästään käsiksi kestävän kehityksen eri osa-alueisiin ja voidaan pohtia, miten oppilaat voivat osallistua valtakunnalliseen ja paikalliseen
päätöksentekoon. | fi |
dc.format.extent | 172 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | laboratoriotyöskentely | |
dc.title | Kestävä kehitys peruskoulun kemian opetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306133734 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Chemistry | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kemian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Chemistry | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4034 | |
dc.subject.yso | kestävä kehitys | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | kierrätys | |
dc.subject.yso | vedenlaatu | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |