Show simple item record

dc.contributor.advisorUkkonen-Mikkola, Tuulikki
dc.contributor.advisorRautamies, Erja
dc.contributor.authorTuunanen, Viola
dc.date.accessioned2023-06-13T04:41:19Z
dc.date.available2023-06-13T04:41:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87647
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kokevat merkityksellisinä työhön sitoutumisessaan (work commitment). Tämä tutkimus on toteutettu Jyväskylän Yliopiston Simo (sitoutuminen ja motivaatio) -hankkeen osatutkimuksena. Tutkimuksen seitsemän osallistujaa olivat työskennelleet varhaiskasvatuksen opettajina 3–15 kuukautta varhaiskasvatuksen kandidaatiksi valmistumisen jälkeen. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja se analysoitiin fenomenologis-hermeneuttiseen perinteeseen pohjautuvan analyysin keinoin. Analyysi on toteutettu hyödyntäen Lindsethin ja Nordbergin (2004) sekä Laineen (2015) analyysimalleja. Tulokset osoittavat, että induktiovaiheessa olevat varhaiskasvatuksen opettajat kokevat yksilölliset, työhön liittyvät ja yhteiskunnalliset tekijät sekä yliopistokoulutuksen merkityksellisinä tekijöinä työhön sitoutumisessaan. Tuloksissa ilmenee, että esimerkiksi koettu minäpystyvyyden tunne työuran alussa, työhön perehdyttäminen, resurssit sekä yliopisto opintojen linkittyminen todelliseen työelämään olivat merkityksellisiä tekijöitä työhön sitoutumisessa. Tutkimuksen tulokset olivat osittain samansuuntaisia aikaisempien tutkimuksien kanssa, mutta tuloksista ilmenee myös uusia näkökulmia varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumiseen. Induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumista on tutkittu Suomessa suhteellisen vähän. Tämän tutkimuksen tulokset tuovat uutta tietoa juuri työuransa aloittaneiden varhaiskasvatuksen opettajien työhön sitoutumiseen.fi
dc.format.extent55
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertyöhön sitoutuminen
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen induktiovaihe
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhön sitoutumisesta induktiovaiheessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306133716
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysositoutuminen
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright