Itsepalveluteknologian laadun vaikutus asiakkaan sitoutuneisuuteen ja brändin uudelleenkäyttöaikeeseen
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Pro gradu -tutkielma käsitteli itsepalveluteknologian laadun vaikutusta kuluttajakäyttäytymisen osa-alueisiin, joista tarkasteltavaksi valikoituivat asiakkaan
sitoutuneisuus brändiin sekä brändin uudelleenkäyttöaie. Tutkittavaksi itsepalveluteknologiaksi valikoitui Keskon K-ruoka sovellus. Itsepalveluteknologian
kokonaislaatua mitattiin SSTQUAL-mittaristoa hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin keväällä 2022 sekä syksyllä 2022 Jyväskylän kauppakorkeakoulun sähköpostilistalle sekä tutkimuksen
laatijan somekanaviin lähetetyn kyselylomakelinkin avulla. Kyselyyn vastasi
119 henkilöä. Data analysoitiin eksploratiivisella faktorianalyysilla, jonka jälkeen muodostettiin rakenneyhtälömalli. Tulosten perusteella itsepalveluteknologian laadulla on positiivinen yhteys sekä asiakkaan sitoutuneisuuteen brändiä
kohtaan että brändin uudelleenkäyttöaikeeseen. Tuloksista käy myös ilmi, että
itsepalveluteknologian kokonaislaadun taustatekijöistä merkittävin on käytännöllisyys. Lisäksi nautinnollisuuden yhteys havaittuun kokonaislaatuun oli tulosten perusteella vahva. Tutkimus tuki aiempaa tutkimusta aiheesta, testaten ja
vahvistaen SSTQUAL-mittariston käytännöllisyyttä itsepalveluteknologioita
kokonaisvaltaisesti mittaavana mallina. Lisäksi tutkimus vahvistaa ajatusta itsepalveluteknologiasta fyysistä palvelua tukevana eikä vain puhtaasti sähköisenä
ja itsenäisenä palveluna. Palvelun kokonaislaatu kasvaa, jos sitä tukeva itsepalveluteknologia on toteutettu hyvin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29551]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Asiakkaan kokeman arvon ja laadun vaikutus tyytyväisyyteen ja käyttäytymiseen opiskelijaravintolassa
Iivanainen, Olli (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä asiakkaan kokeman arvon, laadun, tyytyväisyyden ja käyttäytymisen välisistä suhteista. Päätutkimusongelmana oli miten arvo, laatu ja tyytyväisyys vaikuttavat asiakkaan ... -
Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen
Tolvanen, Paula (2010)Kilpailuedun saavuttaminen käy yritysmaailmassa jatkuvasti haasteellisemmaksi, sillä yritysten välinen kilpailu on entistä kovempaa, ja kilpailijoiden suuri määrä tekee erottautumisen vaikeammaksi. Lisäksi asiakkaista on ... -
Palvelumallia maailmalta : miltä näyttivät Keskon vähittäiskaupan tulevaisuuden näkymät Suomessa 1970-80-luvulla
Kousa, Päivi (2021)Tutkielmani käsittelee vähittäiskaupan toimialaa ja sen tulevaisuuden pohdintoja 1970-80-luvun Suomessa. Vähittäiskaupan toimintaympäristö oli jo selvinnyt toisen maailmansodan jälkeisestä säännöstelystä mutta yhteiskunnan ... -
Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
Brandstack, Taina (2020)Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median ... -
Brändin ja kuluttajan välinen suhde digitaalisissa kuluttajapalveluissa
Paananen, Tiina (2021)Kuluttajien brändikäsityksissä on tapahtunut muutos pitkällä aikavälillä. Brändi ei ole ainoastaan väri tai symboli, vaan kuluttajan ja brändin välille on tutkimuksissa havaittu voivan syntyä ihmisten välistä suhdetta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.