Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautiainen, Katri-Helena
dc.contributor.advisorItkonen, Matti
dc.contributor.authorMatero, Sanna-Mari
dc.date.accessioned2023-06-09T09:49:16Z
dc.date.available2023-06-09T09:49:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87619
dc.description.abstractAmmatillisen identiteetin muodostaminen on yksi opettajankoulutuksen tärkeimmistä tehtävistä. Tässä opinnäytetyössä kuvaan luokan- ja musiikinopettajaopiskelijoiden opettajaidentiteetin rakentumista opintojen alusta opintojen loppusuoralle. Tarkastelun kohteena ovat Jyväskylän yliopistossa opiskelevien luokan- ja musiikinopettajan kaksoiskelpoisuuden saavuttavien opiskelijoiden kertomukset. Opettajaidentiteettiä tarkastellaan kertomuksissa ilmaistujen kokemusten, näkemysten ja ajatusten kautta. Identiteetin rakentumista tarkastellaan narratiivisen tutkimusotteen mukaisesti tutkittavien kirjoittamien kertomusten näkökulmasta. Kirjoituskutsun avulla kerätyt kertomukset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin teoreettisessa viitekehyksessä fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti, ja tulkinnassa pyrittiin pääsemään induktiivista päättelyketjua noudattaen yksittäisistä havainnoista kohti ilmiön ymmärrystä. Tulokset osoittivat, että kahdella laitoksella yhtäaikainen opiskelu koettiin antoisaksi sekä erilaisten työskentely- ja lähestymistapojen ansiosta toisiaan täydentäväksi. Kritiikki kohdistui luokanopettajakoulutuksen kohdalla runsaiden sisältöjen pintapuoliseen käsittelyyn ja musiikkikasvatuksen osalta pedagogisen näkökulman ajoittaiseen niukkuuteen. Tutkittavien mukaan opinnot olivat kuitenkin auttaneet omien vahvuuksien löytämisessä ja siten vahvistaneet monipuolisesti ammatillista identiteettiä ja asiantuntijuutta.fi
dc.format.extent64
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheropettajaidentiteetti
dc.subject.otherluokanopettajuus
dc.subject.othermusiikinopettajuus
dc.titleOpettajaidentiteetin rakentuminen luokan- ja musiikinopettajaksi opiskelevien kertomuksissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306093688
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright