University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vuorovaikutuksen merkitys kemian aineenopettajaopiskelijoiden välillä opettajaidentiteettiä muodostettaessa

Thumbnail
View/Open
1.5Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Betancourt, Sonja
Date
2017
Discipline
Kemian opettajankoulutusTeacher education programme in Chemistry

 
Tutkimuksessa selvitettiin opetusharjoitteluvuoden aikaista kemian aineenopettajaopiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja opettajaidentiteetin rakentumista sekä näihin liittyviä harjoittelijoiden kokemia ongelmia. Tutkimuksessa tarkasteltiin vuoden 2014–2015 sekä 2015–2016 Jyväskylän yliopistossa kemian pedagogisiin aineopintoihin osallistuvia aineenopettajaopiskelijoita. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella keväällä 2016. Tutkimuksessa havaittiin kemian aineenopettajaopiskelijoiden pitävän hyviä vuorovaikutustaitoja perusedellytyksenä opettajan työssä. Vuorovaikutustaitojen kehittämistä kuitenkin kaivattiin koulutusohjelmaan enemmän. Opetusharjoittelussa koettua yhteistoiminnallista vuorovaikutuksellisuutta ja opiskelijakollegoilta saatua vertaistukea pidettiin erittäin tärkeänä voimavarana ja tukena. Vastauksista selvisi myös, kuinka opiskelijat kuvaavat harjoittelussa tapahtuneen vuorovaikutuksen seurauksena muun muassa saaneensa lisää itseluottamusta, varmuutta, ohjaustaitoja ja tunteen siitä, että osaavat toimia opettajana. Vastaajat kokivat myös, että oli tärkeää saada rakentavaa palautetta omasta toiminnastaan ja oli helpompi myös peilata itseään vertaisten kautta. Näin harjoittelijat saivat itsestään realistisemman käsityksen opettajana ja vuorovaikuttajana ja kehittivät omaa ammatti-identiteettiään sosiaalisessa kontekstissa. Riittämätön vuorovaikutus mainittiin yhtenä opiskelijoiden kokemana ongelmana. Puutteellinen palautteen saaminen tai antaminen ei edesauta oppimista ja kehittymistä opettajana. Nimenomaan palautteen antamista pidettiin vaikeana ja siihen kaivattaisiin lisää harjoitusta. Tutkimustulosten perusteella kemian aineenopettajaopiskelijoiden opintoihin tulisi lisätä integroiden vuorovaikutuskoulutusta. Vuorovaikutuskoulutuksessa tulisi painottaa nimenomaan rakentavan palautteen antamista ja vastaanottamista sekä muita opettajan työssä oleelliseksi muodostuvia taitoja, kuten tunne- ja yhteistyötaitoja. Näiden taitojen harjoittelun tulisi tapahtua osana opettajaksi opiskelua ja opetusharjoittelua eikä irrallisilla viestintä- ja vuorovaikutuskursseilla. ...
 
The importance of interpersonal communication between chemistry teacher students in the process of their teacher identity development.
 
Keywords
opettajaopiskelija opetusharjoittelu opettajankoulutus opettajaidentiteetti ammatti-identiteetti vuorovaikutus vertaistuki. opettajat opiskelijat identiteetti sosiaaliset taidot vertaistuki
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201703261757

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21195]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre