Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorToiviainen, Arttu
dc.date.accessioned2023-06-09T07:39:09Z
dc.date.available2023-06-09T07:39:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87599
dc.description.abstractEnglanninkielinen sukupuolineutraali 3. persoonan yksilön pronomini (they) on historiallisesti ollut kiistanalainen akateemisissa ja englannin opetuksen konteksteissa. Se on silti osa käytettyä ja elettyä englannin kieltä. Pronomini on saanut myös viime vuosina mediahuomiota muunsukupuolisen väestön englanninkielisenä persoonapronominina, sillä perinteisesti maskuliiniset tai feminiiniset 3. persoonan pronominit eivät välttämättä kuvaa heitä. Tämä tutkimus analysoi englanninkielisten sukupuolineutraalien 3. persoonan yksilön pronominien sisältämistä englanti vieraana kielenä -oppiaineeseen suomalaisessa julkisessa opetuksessa. Tutkimusaineistona oli englannin kielen opetusta johdatteleva dokumentaatio, eli perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, lukio-opetuksen opetussuunnitelman perusteet, sekä eurooppalainen kielitaidon viitekehys, joista tutkittiin sukupuoliaiheita ja englannin oppiaineen tavoitteita; toisena aineistona olivat englannin oppikirjat High five! 3, Go for it! 6, On the Go 3, Elements 1+2 ja Elements 4, joista tutkittiin englanninkielisiä 3. persoonan pronomineja. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että muunsukupuolisuutta ei käsitellä dokumentaatiossa, vaikka tasa-arvoa ja inkluusiota pidetään tärkeinä arvoina suomalaisessa koulutuksessa. Neljä viidestä oppikirjasta sisälsi sukupuolineutraaleja 3. persoonan pronomineja, mutta ne olivat määrällisesti merkittävästi vähäisempiä kuin perinteisesti maskuliiniset tai feminiiniset 3. persoonan pronominit. Maskuliinisia 3. persoonan pronomineja löytyi huomattavasti enemmän kuin muita. Sukupuolineutraaleja 3. persoonan pronomineja ei myöskään käytetty muunsukupuolisissa konteksteissa. Tässä valossa Suomen englannin kielen opetus ei sisällä sukupuolineutraaleja 3. persoonan pronomineja tarpeeksi niiden merkitysten ja käyttötapojen ilmenemiseksi kielen opiskelijoille.fi
dc.format.extent66
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othernonbinary
dc.subject.otherqueer
dc.subject.othergender diversity
dc.subject.othergender-neutral
dc.subject.otherenglish textbooks
dc.subject.otherEFL
dc.subject.othercore curriculum
dc.titleSingular and Nonbinary They : An Investigation into the Inclusion of Gender-Neutral English Pronouns in official Finnish national documention and EFL textbooks
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306093668
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysopronominit
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysopersoonapronominit
dc.subject.ysosukupuolen moninaisuus
dc.subject.ysoyksikkö (kielitiede)
dc.subject.ysorepresentation (mental objects)
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysogender
dc.subject.ysotextbooks
dc.subject.ysopronouns
dc.subject.ysoequality (values)
dc.subject.ysopersonal pronouns
dc.subject.ysogender variance
dc.subject.ysosingular
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright