dc.contributor.advisor | Kääntä, Leila | |
dc.contributor.author | Väisänen, Eero | |
dc.date.accessioned | 2023-06-08T10:34:33Z | |
dc.date.available | 2023-06-08T10:34:33Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87580 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppijoiden kokemuksia inkluusiosta englannin kielen luokkahuoneessa sellaisten ihmisten kohdalla, jotka eivät puhu ensimmäisenä kielenään suomea tai englantia. Oppijoiden kielirepertuaarin huomioimisella opetuksen yhteydessä on tärkeä rooli inkluusion kannalta, jonka vuoksi aiheen tutkiminen oppijoiden näkökulmasta on merkityksellistä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla, johon vastaaminen tehtiin anonyymisti. Vastauksia kyselyyn saatiin 13. Kysely itsessään koostui Likertin asteikolla mitattavista kysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Aineistoa käsiteltiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä käyttäen.
Kyselyn tulokset antavat ymmärtää, että oppijoiden kielellisiä taustoja opettajan toimesta hyödynnetään vain osittain eikä esimerkiksi limittäiskieleilyä erityisesti tuettu osana opetusta. Vastausten perusteella voidaan tehdä myös johtopäätös, että suomen kielen osaamisella on edelleen huomattava vaikutus englannin kielen inklusiivisessa opetuksessa. Tämän tutkimuksen tulokset ovat myös linjassa aiempien aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa, joissa huomio keskittyy oppijoiden kokemuksiin siitä, että heidän kielellistä osaamistaan ei osata hyödyntää osana opetusta. Tulevaisuudessa aihetta ja siihen vaikuttavia tekijöitä voitaisiin vielä tutkia tarkemmin sekä opettajan että erityisesti oppijan näkökulmasta. | fi |
dc.format.extent | 25 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | language teaching | |
dc.subject.other | classroom interaction | |
dc.subject.other | translanguaging | |
dc.subject.other | survey | |
dc.title | Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306083649 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | interaction | |
dc.subject.yso | language teaching | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | multilingualism | |
dc.subject.yso | inclusion | |