Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.authorVäisänen, Eero
dc.date.accessioned2023-06-08T10:34:33Z
dc.date.available2023-06-08T10:34:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87580
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppijoiden kokemuksia inkluusiosta englannin kielen luokkahuoneessa sellaisten ihmisten kohdalla, jotka eivät puhu ensimmäisenä kielenään suomea tai englantia. Oppijoiden kielirepertuaarin huomioimisella opetuksen yhteydessä on tärkeä rooli inkluusion kannalta, jonka vuoksi aiheen tutkiminen oppijoiden näkökulmasta on merkityksellistä. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla, johon vastaaminen tehtiin anonyymisti. Vastauksia kyselyyn saatiin 13. Kysely itsessään koostui Likertin asteikolla mitattavista kysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Aineistoa käsiteltiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä käyttäen. Kyselyn tulokset antavat ymmärtää, että oppijoiden kielellisiä taustoja opettajan toimesta hyödynnetään vain osittain eikä esimerkiksi limittäiskieleilyä erityisesti tuettu osana opetusta. Vastausten perusteella voidaan tehdä myös johtopäätös, että suomen kielen osaamisella on edelleen huomattava vaikutus englannin kielen inklusiivisessa opetuksessa. Tämän tutkimuksen tulokset ovat myös linjassa aiempien aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa, joissa huomio keskittyy oppijoiden kokemuksiin siitä, että heidän kielellistä osaamistaan ei osata hyödyntää osana opetusta. Tulevaisuudessa aihetta ja siihen vaikuttavia tekijöitä voitaisiin vielä tutkia tarkemmin sekä opettajan että erityisesti oppijan näkökulmasta.fi
dc.format.extent25
dc.language.isoen
dc.subject.otherlanguage teaching
dc.subject.otherclassroom interaction
dc.subject.othertranslanguaging
dc.subject.othersurvey
dc.titleLearners’ perceptions of inclusion in an English language classroom
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306083649
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysointeraction
dc.subject.ysolanguage teaching
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysomultilingualism
dc.subject.ysoinclusion


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot