Esihenkilöiden kokemuksia tunnetoimijuudesta ja tunneilmastosta teollisuusalan organisaatiossa strategisen muutoksen aikana

Abstract
Tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella, millaisia kokemuksia esihenkilöillä on tunnetoimijuudesta ja organisaation tunneilmastosta organisaation strategisen muutoksen aikana. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, millaista tunnetoimijuutta esihenkilöillä ilmeni, eli millaista kompetenssia esihenkilöillä oli tunteisiin liittyen ja miten he tietoisesti käyttivät sitä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, millainen tunneilmasto organisaatiossa vallitsi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena osana Jyväskylän yliopiston ja Aalto yliopiston TUNTO2-tutkimushanketta. Tutkimusaineisto koostui teollisuuden alalle sijoittuvan organisaation kuuden esihenkilön puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen tulosten mukaan esihenkilöt omasivat tunteisiin liittyvää kompetenssia, jota he aktiivisesti käyttivät vaikuttaessaan omiin ja toisten tunteisiin. Tuloksissa esihenkilöpositio näyttäytyi keskeisenä tekijänä tunnetoimijuudessa, sillä esihenkilöihin kohdistui odotuksia ja paineita, joiden välillä tasapainottelu korosti tunnetoimijuuden tarvetta. Organisaation tunneilmasto näyttäytyi tuloksissa ristiriitaisena, sillä työyhteisössä esiintyi tekijöitä, jotka rajoittivat tunteiden avointa ja aitoa ilmaisemista. Kuten aiemmissakin tutkimuksissa, myös tämän tutkimuksen tuloksissa esiintyi kytkös tunnetoimijuuden ja tunneilmaston välillä, sillä erityisesti esihenkilöiden tunnetoimijuudella oli keskeinen rooli tunneilmaston kehittämisen kannalta. Tunnetoimijuudesta, tunneilmastosta sekä niiden välisestä suhteesta kaivataan lisää tietoa, mitä myös tällä tutkimuksella pyrittiin löytämään.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202305223165Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access
Copyright© The Author(s)

Share