Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
Date
2023Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
© The Author(s)
Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lukivaikeuksien ennusmerkeistä esiopetusikäisillä lapsilla. Millaisia lukivaikeuksien ennusmerkkejä he ovat lapsilla havainneet sekä miten varhaiskasvatuksen opettajat tukevat lasta, jolla on havaittu luki vaikeuksien ennusmerkkejä.
Menetelmät. Tutkimus on laadullinen ja siinä käytettiin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Aineistokeruumenetelmänä käytimme sähköpostihaastattelua (salattu sähköpostiviestiketju). Tutkimukseen osallistui yhdestä kunnasta varhaiskasvatuksen opettajia eri päiväkotien esiopetusryhmistä. Tutkimukseen osallistuvat opettajat valikoituivat satunnaisesti. Lopulliseen otokseen valikoitui 11 (N=11) esiopetuksessa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tulokset. Varhaiskasvatuksen opettajien vastauksien pohjalta muodostuneet tulokset osoittavat, että tähän tutkimukseen osallistuneilla varhaiskasvatuksen opettajilla oli kokemuksia samankaltaisista lukivaikeuksien ennusmerkeistä, mitä myös aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu. Näitä olivat lapsen hidas edistyminen, lapsen toimintatavat ja asenteet, nimeämisen haasteet sekä kielellisen tietoisuuden haasteet. Tuloksien perusteella varhaiskasvatuksen opettajilla oli myös käytössään erilaisia keinoja tukea lasta esiopetuksessa, jos lapsella oli havaittu lukivaikeuksien ennusmerkkejä. Tuen keinot olivat lapsen motivointi, yhteistyö vanhempien kanssa sekä moniammatillinen yhteistyö, pedagogiset ratkaisut sekä pedagogiset menetelmät. Tutkimuksen avulla tuomme esiin ja kokoamme lukijoille ja erityisesti opettajille lukivaikeuksien ennusmerkkejä esiopetusikäisillä lapsilla sekä erilaisia käytännön keinoja tukea lasta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
Latvala, Karoliina; Metsäranta, Wilma (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä ... -
Typical and Atypical Development of Visual Expertise for Print as Indexed by the Visual Word N1 (N170w) : A Systematic Review
Amora, Kathleen Kay; Tretow, Ariane; Verwimp, Cara; Tijms, Jurgen; Leppänen, Paavo H. T.; Csépe, Valéria (Frontiers Media SA, 2022)The visual word N1 (N170w) is an early brain ERP component that has been found to be a neurophysiological marker for print expertise, which is a prelexical requirement associated with reading development. To date, no other ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Nikkanen, Anna; Riihinen, Anne (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa toteutetaan tuen vaikuttavuuden arviointia. Tarkemmin perehdyimme siihen, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajilla oli tuen vaikuttavuuden ... -
Early prediction of reading : phonological awareness and related language and cognitive skills in children with a familial risk for dyslexia
Puolakanaho, Anne (University of Jyväskylä, 2007)PsL Anne Puolakanaho selvitti väitöstutkimuksessaan, miten leikki-ikäisten 3 - 5-vuotiaiden lasten kielelliset ja kognitiiviset taidot ovat yhteydessä lukemisen virheettömyyteen ja sujuvuuteen kouluiässä. Puolakanaho tutki ...