Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVaarala, Heidi
dc.date.accessioned2023-06-07T06:57:32Z
dc.date.available2023-06-07T06:57:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationVaarala, H. (2023). Limittäiskielisyys osana kuvataiteen prosesseja. <i>Apples : Journal of Applied Language Studies</i>, <i>17</i>(2), 1-27. <a href="https://doi.org/10.47862/apples.122185" target="_blank">https://doi.org/10.47862/apples.122185</a>
dc.identifier.otherCONVID_183442120
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87499
dc.description.abstractTässä artikkelissa käsittelen kahdeksan Berliinissä asuneen suomalaislähtöisen kuvataiteilijan käsityksiä kielten merkityksestä identiteettiinsä ja taiteeseensa. Vastaan kolmeen tutkimuskysymykseen; ensinnäkin siihen, miten eri kielten käyttö on vaikuttanut taiteilijoiden identiteettiin, toisekseen siihen, miten he käyttävät kieliä visuaalisessa taiteessaan ja lopuksi siihen, mikä rooli kielellä, monikielisyydellä/limittäiskieleilyllä on heidän taiteessaan. Kesällä 2019 ja talvella 2021 kerätty aineisto koostuu kuvataiteilijoiden haastatteluista, ottamistani valokuvista taiteilijoiden työhuoneilta ja heidän töistään sekä heidän julkaisemistaan kirjoista ja nettisivuista. Tässä artikkelissa runsaasta aineistosta on hyödynnetty ensisijaisesti haastatteluja, mutta myös taiteilijoiden teoksia ja ottamiani valokuvia. Menetelmänä hyödynnän soveltavassa kielentutkimuksessa viime aikoina korosteisesti esillä ollutta limittäiskielisyyden käsitettä, jonka piirissä kieliä ei nähdä toisistaan erillisinä, vaan niitä tarkastellaan käyttäjä- ja tilannelähtöisesti. Tavoitteenani on siis tarkastella kuvataiteilijaa ja visuaalista taidetta tieteidenvälisesti soveltavan kielentutkimuksen ja taiteentutkimuksen rajapinnalla.fi
dc.description.abstractIn this article, I discuss the views of eight Finnish visual artists living in Berlin on the significance of language to their identities and art. I answer three research questions: how the use of different languages has shaped the identity of the artists, secondly, how the artists use languages in their visual art, and finally, what role language and multilingualism/translanguaging has in their art. The data collected in summer 2019 and winter 2021 consists of interviews with the artists, photographs I took of their studios and their work, as well as books and websites they have published. Drawing on a wealth of data, this article is primarily based on interviews, but also on the artists’ works and photographs I have taken. As a research method, I use the concept of translanguaging, which has recently been highlighted in applied linguistics, where languages are not seen as separate but are examined from the point of view of the user and the situation. My goal is to examine the visual artist and visual art in an interdisciplinary way, at the intersection of applied linguistics and art studies.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesApples : Journal of Applied Language Studies
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherlimittäiskielisyys
dc.subject.otherBerliini
dc.subject.othertranslanguaging
dc.subject.otherBerlin
dc.titleLimittäiskielisyys osana kuvataiteen prosesseja
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306073569
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.contributor.oppiaineMonilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessafi
dc.contributor.oppiaineSoveltava kielentutkimus (profilointiala)fi
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineMonitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimusfi
dc.contributor.oppiaineKieletfi
dc.contributor.oppiaineSoveltava kielentutkimusfi
dc.contributor.oppiaineKielikoulutuspolitiikan verkostofi
dc.contributor.oppiaineMultiliteracies for social participation and in learning across the life spanen
dc.contributor.oppiaineApplied language studies for the changing society (profiling area)en
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.contributor.oppiaineMultidisciplinary research on learning and teachingen
dc.contributor.oppiaineLanguagesen
dc.contributor.oppiaineApplied language studiesen
dc.contributor.oppiaineFinnish Network for Language Education Policiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange1-27
dc.relation.issn1457-9863
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume17
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Heidi Vaarala
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysotaiteentutkimus
dc.subject.ysosoveltava kielitiede
dc.subject.ysokielentutkimus
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysovisuaaliset taiteet
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14827
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21012
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6720
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22874
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.relation.doi10.47862/apples.122185
jyx.fundinginformationTutkimuksen aineistonkeruuta on rahoittanut Emil Öhmannin säätiö.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0