Limittäiskielisyys osana kuvataiteen prosesseja
Vaarala, H. (2023). Limittäiskielisyys osana kuvataiteen prosesseja. Apples : Journal of Applied Language Studies, 17(2), 1-27. https://doi.org/10.47862/apples.122185
Julkaistu sarjassa
Apples : Journal of Applied Language StudiesTekijät
Päivämäärä
2023Oppiaine
Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessaSoveltava kielentutkimus (profilointiala)Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöMonitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimusKieletSoveltava kielentutkimusKielikoulutuspolitiikan verkostoMultiliteracies for social participation and in learning across the life spanApplied language studies for the changing society (profiling area)School of WellbeingMultidisciplinary research on learning and teachingLanguagesApplied language studiesFinnish Network for Language Education PoliciesTekijänoikeudet
© 2023 Heidi Vaarala
Tässä artikkelissa käsittelen kahdeksan Berliinissä asuneen suomalaislähtöisen kuvataiteilijan käsityksiä kielten merkityksestä identiteettiinsä ja taiteeseensa. Vastaan kolmeen tutkimuskysymykseen; ensinnäkin siihen, miten eri kielten käyttö on vaikuttanut taiteilijoiden identiteettiin, toisekseen siihen, miten he käyttävät kieliä visuaalisessa taiteessaan ja lopuksi siihen, mikä rooli kielellä, monikielisyydellä/limittäiskieleilyllä on heidän taiteessaan. Kesällä 2019 ja talvella 2021 kerätty aineisto koostuu kuvataiteilijoiden haastatteluista, ottamistani valokuvista taiteilijoiden työhuoneilta ja heidän töistään sekä heidän julkaisemistaan kirjoista ja nettisivuista. Tässä artikkelissa runsaasta aineistosta on hyödynnetty ensisijaisesti haastatteluja, mutta myös taiteilijoiden teoksia ja ottamiani valokuvia. Menetelmänä hyödynnän soveltavassa kielentutkimuksessa viime aikoina korosteisesti esillä ollutta limittäiskielisyyden käsitettä, jonka piirissä kieliä ei nähdä toisistaan erillisinä, vaan niitä tarkastellaan käyttäjä- ja tilannelähtöisesti. Tavoitteenani on siis tarkastella kuvataiteilijaa ja visuaalista taidetta tieteidenvälisesti soveltavan kielentutkimuksen ja taiteentutkimuksen rajapinnalla.
...
In this article, I discuss the views of eight Finnish visual artists living in Berlin on the significance of language to their identities and art. I answer three research questions: how the use of different languages has shaped the identity of the artists, secondly, how the artists use languages in their visual art, and finally, what role language and multilingualism/translanguaging has in their art. The data collected in summer 2019 and winter 2021 consists of interviews with the artists, photographs I took of their studios and their work, as well as books and websites they have published. Drawing on a wealth of data, this article is primarily based on interviews, but also on the artists’ works and photographs I have taken. As a research method, I use the concept of translanguaging, which has recently been highlighted in applied linguistics, where languages are not seen as separate but are examined from the point of view of the user and the situation. My goal is to examine the visual artist and visual art in an interdisciplinary way, at the intersection of applied linguistics and art studies.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISSN Hae Julkaisufoorumista
1457-9863Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183442120
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Tutkimuksen aineistonkeruuta on rahoittanut Emil Öhmannin säätiö.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kieli ja taide : lähtökohtia, menetelmiä ja tulevaisuuden suuntia
Pöyhönen, Sari; Paulasto, Heli (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)This article introduces the AFinLA-e thematic issue focusing on creative inquiry in applied linguistics. This is a relatively new field of research, but it is expanding fast. Our aim is therefore to give a brief general ... -
Crossing Borders – Artistic Practices in Performing and Narrating Belonging: project data
Pöyhönen, Sari; Saresma, Tuija; Hiltunen, Kaisa; Vallius, Antti; Sääskilahti, Nina; Jäntti, Saara; Haapakangas, Eeva-Leena; Puranen, Pauliina; Sahradyan, Sonya (2024)Rajojen yli -hanke tutki kuulumista ja kuulumattomuutta taiteen keinoin. Tutkimusaineisto koostuu viiden työpajan (sanataide, elokuva, kuvataide, teatteri, kollaasi) tuotoksista (esim. elokuvat, runot, maalaukset ja ... -
Publicly available datasets from Crossing Borders project - artwork, photographs and advertisement material
Pöyhönen, Sari; Saresma, Tuija; Hiltunen, Kaisa; Vallius, Antti; Sääskilahti, Nina; Jäntti, Saara; Haapakangas, Eeva-Leena; Puranen, Pauliina; Sahradyan, Sonya (University of Jyväskylä, 2024)Rajojen yli -hanke tarkasteli kuulumista ja kuulumattomuutta taiteen keinoin. Tutkimusaineisto koostuu viiden työpajan (sanataide, elokuva, kuvataide, teatteri, yhteisö) tuotoksista (esim. elokuvat, runot, maalaukset ja ... -
Knowing matters : how students address lack of knowledge in bilingual classroom interaction
Jakonen, Teppo (University of Jyväskylä, 2014) -
Tutkimuksen kohteena vuorovaikutuksen käytänteet ja keinot
Honko, Mari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2021)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.