Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen opiskelijoiden koetut työelämävalmiudet
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen opiskelijoiden kokemia työelämävalmiuksia sekä tiedekunta- ja opintovuosikohtaisia eroja niissä. Lisäksi selvitettiin suoritetun työharjoittelun, aiemman työkokemuksen ja vaihto-opiskelujakson suhdetta koettuihin työelämävalmiuksiin sekä valmiuksia tukevia yliopiston ohjaus- ja opetuskäytänteitä.
Tutkimus on määrällinen ja se toteutettiin alkukeväästä 2023. Aineisto kerättiin Webropol -verkkokyselylomakkeella Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen opiskelijoilta ja se analysoitiin SPSS-ohjelmistolla. Tiedekunta- ja opintovuosikohtaisia eroja selvitettiin Kruskal Wallis -testillä, kun taas työharjoittelun ja aiemman työkokemuksen suhdetta työelämävalmiuksiin tarkasteltiin hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin avulla. Vaihto-opiskelujakson ja koettujen työelämävalmiuksien yhteyttä tutkittiin Mann-Whitney U-testillä ja valmiuksien kehittymistä tukeneita ohjaus- ja opetuskäytänteitä yleisesti vastausmäärittäin.
Tiedekuntakohtaisista eroista selvisi, että humanistis-yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan sekä Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijat olivat yhteen tai useampaan tiedekuntaan nähden epävarmempia yhden tai useamman työelämävalmiuden ulottuvuuden suhteen. Työharjoittelu ja aiempi työkokemus selittivät puolestaan 18 % opiskelijoiden koetun työelämävalmiuden vaihtelusta, eikä vaihto-opiskelu ollut yhteydessä koettuihin työelämävalmiuksiin. Valmiuksia tukevia ohjaus- ja opetuskäytänteitä olivat muun muassa opiskelukaverit, pää- ja sivuaineopinnot sekä ryhmätyöt. Tulokset viittaavat siihen, että työelämä olisi hyvä tuoda vielä lähemmäs yliopisto-opintoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kokemukset opiskelustrategioista
Heikura, Ada; Aalto-Setälä, Sofia (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä ulottuvuuksista opiskelustrategiat muodostuvat ja miten eroavaisuudet opiskelustrategioiden hallinnan kokemuksissa ilmenivät eri tiedekunnan opiskelijoilla. Tutkittavina ... -
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ... -
Ohjauksen vahvistaminen yliopisto-opiskelijoiden opintopoluilla : opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia ohjauksesta
Perämäki, Riikka (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli jäsentää Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta sekä kartoittaa heidän kehittämisehdotuksiaan ohjaukselle yliopistossa. ... -
Yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutiot opintoihin liittyvissä onnistumis- ja epäonnistumistilanteissa
Humalamäki, Netta (2020)Tässä tutkielmassa käsiteltiin yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutioita eli syypäätelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kausaaliattribuutioita yliopisto-opiskelijat antavat opinnoissaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.