Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorGretschel, Anu
dc.contributor.authorRautiainen, Matti
dc.contributor.authorVanhanen-Nuutinen, Liisa
dc.contributor.authorTarvainen, Kai
dc.date.accessioned2023-06-06T11:21:48Z
dc.date.available2023-06-06T11:21:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationGretschel, A., Rautiainen, M., Vanhanen-Nuutinen, L., & Tarvainen, K. (2023). <i>Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus Suomessa : tilannekuva ja suositukset 2023</i>. Valtioneuvoston kanslia. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja, 2023:24. <a href="http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-329-6" target="_blank">http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-329-6</a>
dc.identifier.isbn978-952-383-329-6
dc.identifier.otherCONVID_183373097
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87479
dc.description.abstractTässä raportissa on selvitetty demokratia- ja ihmisoikeuskasvatukselle asetettujen tavoitteiden toteutumista. Kyseiset tavoitteet sisältävät tiedollisia, taidollisia ja asenteellisia elementtejä sekä toiminnan prosessien mahdollistumista ja toteutumista. Tietoa kerättiin laadullisin ja vuorovaikutuksellisin menetelmin, myös lapsilta, oppilailta ja opiskelijoilta. Näkökulmina raportissa ovat demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen yhdenvertainen toteutuminen, yhdenvertaisuuden edistäminen sekä lasten ja nuorten osallistumisoikeuden toteutuminen. Selvityksen perusteella annetaan seuraavat suositukset demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen kansalliseksi kehittämiseksi: 1: Kannustetaan korkeakouluja ottamaan demokratia- ja ihmisoikeuskasvatussisältöjä osaksi pakollisia opintoja opettajankoulutuksessa. 2: Määritellään demokratia- ja ihmisoikeuskasvatukselle kansallisen tason suuntaviivat - ohjelma tavoitetiloineen ja resursoidaan kyseisen ohjelman toteuttamista varten kansallisen, alueellisen ja paikallisen tason kattava koordinointirakenne. 3: Huomioidaan lapset, oppilaat ja opiskelijat subjekteina demokratia- ja ihmisoikeustilanteen ja -kasvatuksen arvioinnissa ja niihin liittyvien kehittämistoimien toteuttamisessa.fi
dc.description.abstractThis report examines the extent to which the objectives set for democracy and human rights education have been met. The objectives in question include knowledge, skills as well as attitudinal elements, and the facilitation and realization of operational processes. Qualitative and interactional methods have been used to gather data for analysis, including input from children, as well as from school and university students. Based on the concluded inquiry, the following recommendations are proposed for the national development of democracy and human rights education: 1: Institutes of higher education should be encouraged to make studies in democracy and human rights education a compulsory part of the education of teachers. 2: A national program of guidelines for democracy and human rights education should be defined, and adequate resources provided for the development of a coordinating structure, which is responsible for the implementation of the program on national, regional, and local levels. 3: Children as well as school and university students should be regarded as subjects when considering questions regarding the state of democracy and human rights, and democracy and human rights education, as well as in the evaluation and development of both.en
dc.format.extent146
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherValtioneuvoston kanslia
dc.relation.ispartofseriesValtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja
dc.relation.urihttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-329-6
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.titleDemokratia- ja ihmisoikeuskasvatus Suomessa : tilannekuva ja suositukset 2023
dc.typereport
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306063549
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/Report
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fc
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn2342-6799
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Valtioneuvoston kanslia 2023
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationreport
dc.relation.grantnumberVN/29030/2021
dc.subject.ysoyhdenvertaisuus
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysodemokratia
dc.subject.ysoihmisoikeudet
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotoisen asteen koulutus
dc.subject.ysotilannekuva
dc.subject.ysokansalaiskasvatus
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysosuositukset
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17567
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p742
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2402
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3387
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25187
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11304
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7637
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.funderPrime Minister's Officeen
dc.relation.funderValtioneuvoston kansliafi
jyx.fundingprogramOthersen
jyx.fundingprogramMuutfi
dc.type.okmD4


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0