Demokratia elämäntavaksi opettajankoulutuksen ja koulujen yhteistyöllä
Abstract
Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos otti vuonna 2014 käyttöönsä ilmiölähtöisen opetussuunnitelman. Käyttöönottamisen yksi keskeisistä tavoitteista oli entisestään vahventaa opettajankoulutuksen ja koulujen välistä yhteistyötä. Yhteistyöllä on ollut vuosien aikana monia muotoja, mutta sen keskeinen idea on mahdollistaa opettajankoulutuksen opiskelijoille osallistuminen koulun kehittämiseen yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa. Erityisesti yhteistyötä on kohdistettu koulun laaja-alaisen osaamisen ja keskeisten yhteiskunnallisten tavoitteiden, kuten demokratiakasvatuksen, kehittämiseen.
Main Authors
Format
Books
Book part
Published
2023
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Opetushallitus
Original source
https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/hyvia-toimintatapoja-osallistumisen-toteuttamiseen-peruskouluissa-0
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306063535Käytä tätä linkitykseen.
Parent publication ISBN
978-952-13-6889-9
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
1798-8918
Language
Finnish
Published in
Raportit ja selvitykset
Is part of publication
Hyviä toimintatapoja osallistumisen toteuttamiseen peruskouluissa : peruskoulujen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen pilottihanke lukuvuonna 2022-2023
Citation
- Rautiainen, M. (2023). Demokratia elämäntavaksi opettajankoulutuksen ja koulujen yhteistyöllä. In K. Kaihari, M.-L. Engelholm, T. Aikoma, & A. Korhonen (Eds.), Hyviä toimintatapoja osallistumisen toteuttamiseen peruskouluissa : peruskoulujen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen pilottihanke lukuvuonna 2022-2023 (pp. 50-54). Opetushallitus. Raportit ja selvitykset, 2023:4a. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/hyvia-toimintatapoja-osallistumisen-toteuttamiseen-peruskouluissa-0
Funder(s)
Finnish National Agency for Education
Funding program(s)
OPH, Others
OPH, Muut
Copyright© Opetushallitus