Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKauppinen, Merja
dc.contributor.authorAerila, Juli-Anna
dc.date.accessioned2023-06-06T09:38:37Z
dc.date.available2023-06-06T09:38:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKauppinen, M., & Aerila, J.-A. (2023). Lukupesä tuo näkyväksi lukemisen ympäristöt ja tilat. <i>Kielikukko</i>, <i>42</i>(2), 2-5. <a href="https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/06/Kielikukko_2_2023_www.pdf" target="_blank">https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/06/Kielikukko_2_2023_www.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_183410786
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87469
dc.description.abstractLukupesät raivasivat tilaa lukemiselle 1900-luvun virolaiskouluissa. Kouluihin ja luokkiin rakennettiin sopukoita, joihin saattoi vetäytyä kirja mukanaan. Sopukat laajenivat 2000-luvulla tiloiksi, joissa pystyi valitsemaan itselleen luettavaa, piirtämään luetusta ja harjoittelemaan kirjaimia. Kansainvälistä tunnustusta (FELAn palkinto) saanut lukutaitotyö rantautui voinna 2021 Suomeen ja Latviaan. Suomessa Lukupesät yhdistyivät FinRAn luotsaamina luontevasti valtakunnallisia opetus- ja varhaiskasvatusssuunnitelmia (2014, 2022) toteuttaen monentyyppisiin oppimisympäristöihin. Syntyi suomalainen lukupesäajattelu, jota artikkelissamme kuvaamme.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherFinra ry
dc.relation.ispartofseriesKielikukko
dc.relation.urihttps://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/06/Kielikukko_2_2023_www.pdf
dc.rightsIn Copyright
dc.titleLukupesä tuo näkyväksi lukemisen ympäristöt ja tilat
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306063539
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineSuomen kieli ja kirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineFinnish Language and Literatureen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2cd9
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange2-5
dc.relation.issn0780-0940
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume42
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Finra ry, 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber20220115
dc.subject.ysolukukokemukset
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysomotivointi
dc.subject.ysolukuharrastus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26832
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5522
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11406
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4736
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p27093
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderThe Media Industry Research Foundation of Finlanden
dc.relation.funderMedia-alan tutkimussäätiöfi
jyx.fundingprogramOthersen
jyx.fundingprogramMuutfi
jyx.fundinginformationLukupesä-toiminnan pontimena on sovellettu ©TARU - Tarinoilla lukijaksi -mallia.
dc.type.okmD1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright