Lukupesä tuo näkyväksi lukemisen ympäristöt ja tilat
Kauppinen, M., & Aerila, J.-A. (2023). Lukupesä tuo näkyväksi lukemisen ympäristöt ja tilat. Kielikukko, 42(2), 2-5. https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/06/Kielikukko_2_2023_www.pdf
Julkaistu sarjassa
KielikukkoPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© Finra ry, 2023
Lukupesät raivasivat tilaa lukemiselle 1900-luvun virolaiskouluissa. Kouluihin ja luokkiin rakennettiin sopukoita, joihin saattoi vetäytyä kirja mukanaan. Sopukat laajenivat 2000-luvulla tiloiksi, joissa pystyi valitsemaan itselleen luettavaa, piirtämään luetusta ja harjoittelemaan kirjaimia. Kansainvälistä tunnustusta (FELAn palkinto) saanut lukutaitotyö rantautui voinna 2021 Suomeen ja Latviaan. Suomessa Lukupesät yhdistyivät FinRAn luotsaamina luontevasti valtakunnallisia opetus- ja varhaiskasvatusssuunnitelmia (2014, 2022) toteuttaen monentyyppisiin oppimisympäristöihin. Syntyi suomalainen lukupesäajattelu, jota artikkelissamme kuvaamme.
Julkaisija
Finra ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0780-0940
Alkuperäislähde
https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/06/Kielikukko_2_2023_www.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183410786
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Media-alan tutkimussäätiöRahoitusohjelmat(t)
MuutLisätietoja rahoituksesta
Lukupesä-toiminnan pontimena on sovellettu ©TARU - Tarinoilla lukijaksi -mallia.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pelillistäminen lukemisen innoittajana : saduista animaatioiksi ja suosikkikirjoista pakopeleiksi
Harjula, Riitta; Roos, Susanne (Finra ry, 2023)Esittelemme artikkelissamme kaksi Jyväskylän normaalikoulussa toteutettua Lukupesä-projektia, joissa pelillistämistä on yhdistetty lukemiseen. Pelillisten lukupesien toteutukset pohjautuivat pakopeliin ja ohjelmointiin. ... -
Kirjallisuudesta ja sen lukijoista digitaalisissa ympäristöissä
Piippo, Laura; Roine, Hanna-Riikka (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2020) -
Suomalaisen lukemisen maisemaihanteet
Jokinen, Kimmo (Jyväskylän yliopisto, 1997) -
Lukemisen harrastaminen lasten ja nuorten kokemana
Lähteelä, Johanna; Kauppinen, Merja; Aerila, Juli-Anna (Turun yliopisto / Rauman normaalikoulu, 2019) -
Lukuteatteri tekee lukemisen harjoittelusta hauskaa heikommallekin lukijalle
Karhunen, Roosa; Hautala, Jarkko; Junttila, Enni (Finra ry, 2023)Niilo Mäki Instituutin ReadDrama-hankkeessa tutkitaan lukuteatterityöskentelyn vaikuttavuutta 3.-5.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukusujuvuuteen ja -motivaatioon. Hankkeessa kehitetty lukuteatterin muoto on lukemisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.