Lukupesä tuo näkyväksi lukemisen ympäristöt ja tilat
Abstract
Lukupesät raivasivat tilaa lukemiselle 1900-luvun virolaiskouluissa. Kouluihin ja luokkiin rakennettiin sopukoita, joihin saattoi vetäytyä kirja mukanaan. Sopukat laajenivat 2000-luvulla tiloiksi, joissa pystyi valitsemaan itselleen luettavaa, piirtämään luetusta ja harjoittelemaan kirjaimia. Kansainvälistä tunnustusta (FELAn palkinto) saanut lukutaitotyö rantautui voinna 2021 Suomeen ja Latviaan. Suomessa Lukupesät yhdistyivät FinRAn luotsaamina luontevasti valtakunnallisia opetus- ja varhaiskasvatusssuunnitelmia (2014, 2022) toteuttaen monentyyppisiin oppimisympäristöihin. Syntyi suomalainen lukupesäajattelu, jota artikkelissamme kuvaamme.
Main Authors
Format
Articles
Magazine article
Published
2023
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Finra ry
Original source
https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/06/Kielikukko_2_2023_www.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306063539Use this for linking
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
0780-0940
Language
Finnish
Published in
Kielikukko
Citation
- Kauppinen, M., & Aerila, J.-A. (2023). Lukupesä tuo näkyväksi lukemisen ympäristöt ja tilat. Kielikukko, 42(2), 2-5. https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/06/Kielikukko_2_2023_www.pdf
Funder(s)
The Media Industry Research Foundation of Finland
Funding program(s)
Others
Muut
Additional information about funding
Lukupesä-toiminnan pontimena on sovellettu ©TARU - Tarinoilla lukijaksi -mallia.
Copyright© Finra ry, 2023