Pelillistäminen lukemisen innoittajana : saduista animaatioiksi ja suosikkikirjoista pakopeleiksi
Harjula, R., & Roos, S. (2023). Pelillistäminen lukemisen innoittajana : saduista animaatioiksi ja suosikkikirjoista pakopeleiksi. Kielikukko, 42(2), 18-21. https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/06/Kielikukko_2_2023_www.pdf
Julkaistu sarjassa
KielikukkoPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 Finra ry
Esittelemme artikkelissamme kaksi Jyväskylän normaalikoulussa toteutettua Lukupesä-projektia, joissa pelillistämistä on yhdistetty lukemiseen. Pelillisten lukupesien toteutukset pohjautuivat pakopeliin ja ohjelmointiin. Toteutusten tavoitteena oli motivoida alakoululaisia lukemaan. Tämä tapahtui merkityksellistämällä jaettu lukukokemus, sillä tekstejä pelillistettiin yhdessä.
Julkaisija
Finra ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0780-0940Asiasanat
Alkuperäislähde
https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2023/06/Kielikukko_2_2023_www.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183412037
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukupesä tuo näkyväksi lukemisen ympäristöt ja tilat
Kauppinen, Merja; Aerila, Juli-Anna (Finra ry, 2023)Lukupesät raivasivat tilaa lukemiselle 1900-luvun virolaiskouluissa. Kouluihin ja luokkiin rakennettiin sopukoita, joihin saattoi vetäytyä kirja mukanaan. Sopukat laajenivat 2000-luvulla tiloiksi, joissa pystyi valitsemaan ... -
Lukupesä-työskentelyllä yhteisopettajuuteen : opettajat ja opettajaopiskelijat pelillistämisen ja taidelähtöisen työskentelyn parissa
Kauppinen, Merja (Finra ry, 2023)Kuvaan artikkelissa Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen lukupesiä, joita on suunniteltu ja toteutettu moniammatillisesti luokanopettajien, eri kieliaineiden opettajien ja opettajaopiskelijoiden kesken. Lukuvuoden ... -
Suomalaisen lukemisen maisemaihanteet
Jokinen, Kimmo (Jyväskylän yliopisto, 1997) -
Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen
Kangas, Hanna (2018)Lukeminen on pitkään käsitetty pääasiassa kirjallisuuden ja lehtien lukemisena. Kuitenkin lukemisen tavat, tekstimaailma sekä lukutaidolle asetetut vaatimukset ovat jatkuvassa muutoksessa. Nuorten sähköisten viestimien ... -
Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi
Lietzén, Jaana (2020)Opinnäytetyö tarkastelee, miten liikunnalliset digitaaliset pelit voivat tukea oppimista, liikkumista ja hyvinvointia sekä tarkastellaan mikä pelaajia liikunnallisissa digitaalisissa peleissä motivoi. Tutkimusmenetelmänä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.