"Kun vanhoista saa vähän rahaa takaisin, voi taas ostaa uutta" : kehysanalyysi kulutukseen liitetyistä merkityksistä kierrätystä koskevassa keskustelussa
Tutkielmassa tarkastellaan kulutukseen liitettyjä merkityksiä kierrätyksen kontekstissa. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten erilaiset kulutukseen liitetyt merkitykset tulevat ilmi kierrätystä koskevassa keskustelussa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kulutuksen merkitysten ja ulottuvuuksien sosiologisesta tarkastelusta. Tutkielman aineisto koostuu Ylen nettikolumnin ”Käytetyn ostaminen voi yltyä riippuvuudeksi, jota peitellään läheisiltäkin” kommenttiosiosta. Kommenttien analysoinnissa sovellettiin Erving Goffmanin kehysanalyysiä. Analyysin tuloksena aineistosta muodostui kuusi eri kehystä: moraalitalous-. hedonismi-. tarve-, addiktio-, viherpesu- ja ympäristökehykset.
Tutkimustulosten perusteella suurin osa kommentoijista tarkastelee kierrätystä moraalitalouskehyksestä, ja pohtii moraalisesti kulutusta, taloutta ja yksilön suhdetta niihin. Moraalitalouskehykseen kuuluu myös kriittinen suhtautuminen muiden kulutuskäyttäytymiseen. Erityisesti sellaisia kuluttajia kritisoitiin, jotka kompensoivat omaa ylikulutustaan kierrättämällä. Hedonismi- ja tarvekehykset haastavat moraalitalouskehystä. Huomionarvoista on, että ainoastaan pieni osa kommentoijista pohti kulutuksen harkitsemista tai vähentämistä ympäristösyistä. Täydellinen kulutuksesta pidättäytyminen ei välttämättä ratkaise kaikkia kulutukseen liittyviä ongelmia, mutta tuotteiden elinkaari tulisi kuitenkin huomioida jokaista hankintaa tehtäessä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5369]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Johdatus eheyttävään kulutukseen
Mäkelä, Pekka (Atena, 2013) -
Z-sukupolven motivaatio kestävään Second Hand -kulutukseen C2C -verkkoalustan kautta
Tuomainen, Tessa (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven motivaatiota kestävään kulutukseen ja erityisesti verkon kautta tapahtuvaan C2C Second Hand-kulutukseen. Pyrkimyksenä on myös laajentaa tietämystä kuluttamisessa ... -
Roska on luksusta! : etnologinen tutkimus roskan kulttuurisista merkityksistä
Manninen, Raija (2005) -
Sustainable packaging : a consumer's perspective
Kararia, Sakshi (2023)Consumers' preferences and attitudes towards sustainability play a significant role in shaping their purchasing decisions. As sustainability becomes increasingly important to consumers, businesses need to adapt their ... -
Liikuntakulutuksen vastuullisuus : kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kuluttamisesta ja vastuullisuuden ulottuvuuksista
Salmi, Miina (2024)Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään liikuntakulutuksen vastuullisuuteen kuluttajien näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkastellaan kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kulutuksesta, kulutuksen vastuullisuudesta ...