Show simple item record

dc.contributor.advisorKalalahti, Mira
dc.contributor.authorKomsi, Annina
dc.date.accessioned2023-06-05T12:12:31Z
dc.date.available2023-06-05T12:12:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87444
dc.description.abstractTietoa koulutuksen ja uran suunnitteluun liittyvistä ilmiöistä tarvitaan nuorten tukemiseksi erityisesti siirtymävaiheissa. Nuoret eivät ole valintaa tehdessään samalla viivalla koulunkäyntiin liittyvien vaikeuksien suhteen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, ovatko yhdeksännen luokan oppilaiden koulunkäynnin vaikeudet yhteydessä toisen asteen valintoihin ja siihen, miten nuoret arvioivat omia tulevaisuuden koulutuksellisia mahdollisuuksiaan ja urapolkuaan. Aineisto kerättiin TRANSIT- tutkimushankkeessa. Koulunkäynnin vaikeuksia tarkasteltiin kolmessa ryhmässä: ei vaikeuksia, vähän vaikeuksia ja paljon vaikeuksia. Ristiintaulukoinnin avulla selvitettiin ryhmien eroja toisen asteen valinta-aikomuksissa. Koulutus- ja uravarmuuden mittari muodostettiin faktorianalyysin kautta. Varianssianalyysillä ja Kruskal-Wallis-testillä tutkittiin koulutus- ja uravarmuuden eroja koulunkäynnin vaikeuksien ryhmien välillä koko aineistossa ja erikseen valtaväestön ja maahanmuuttotaustaisten nuorten välillä. Tutkimus osoitti, että ne nuoret, joilla ei ollut vaikeuksia, olivat todennä- köisemmin hakeutumassa lukioon ja olivat varmempia koulutus- ja uravarmuudessa. Ne nuoret, joilla oli vähän vaikeuksia, olivat epätodennäköisemmin hakeutumassa lukioon ja olivat epävarmempia koulutus- ja uravarmuudessa. Ne nuoret, jolla oli paljon vaikeuksia, olivat etsimässä todennäköisemmin työ- paikan. Maahanmuuttotaustaisten nuorten kohdalla koulunkäynnin vaikeudet eivät erotelleet sitä, miten varmoja nuoret olivat koulutus- ja uravarmuuden suhteen. Tutkimus osoittaa, että on tärkeää kiinnittää huomiota myös niihin nuoriin, joilla on vähän koulunkäyntiin ja oppimiseen liittyviä haasteita. Tutkimuksen perusteella tulisi myös selvittää, mitkä tekijät maahanmuuttotaustaisilla nuorilla selittävät koulutus- ja uravarmuutta. Tutkimus johdattelee koulutus- ja uravarmuuden teemoihin ja osoittaa tarpeen tutkia nuoren tulevaisuusorientaatioita etenkin toisen asteen siirtymävaiheessa.fi
dc.format.extent67
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkoulunkäynnin vaikeudet
dc.subject.othertulevaisuusorientaatio
dc.subject.otherkoulutus- ja uravarmuus
dc.subject.othermaahanmuuttotausta
dc.titleKoulunkäynnin vaikeuksien yhteys nuoren tulevaisuusorientaatioihin
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306053515
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelmafi
dc.contributor.oppiaineMaster’s Degree Programme in Guidance and Counsellingen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi1031
dc.subject.ysosiirtymävaiheet
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysotoisen asteen koulutus
dc.subject.ysokoulutusvalinnat
dc.subject.ysokoulunkäynti
dc.subject.ysotulevaisuudenodotukset
dc.subject.ysosiirtymävaihe
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright