Show simple item record

dc.contributor.advisorKalaja, Teppo
dc.contributor.advisorNiemistö, Donna
dc.contributor.authorGerovoi, Samuel
dc.contributor.authorRuokonen, Sara-Elise
dc.date.accessioned2023-06-05T12:07:12Z
dc.date.available2023-06-05T12:07:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87442
dc.description.abstractSuomalaisessa yläkoulussa toteutettiin kokeilu, jossa urheilijat kävivät yläkoulun neljään vuoteen normaalin kolmen vuoden sijaan. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää nelivuotiseen urheiluyläkoulukokeiluun osallistuneiden urheilijoiden, heidän vanhempiensa sekä kokeilussa muulla tavoin suunnittelussa ja toteutuksessa mukana olleiden, kuten valmentajien sekä koulun ja kaupungin edustajien kokemuksia kokeilusta urheiluun, koulunkäyntiin, hyvinvointiin ja palautumiseen sekä toteutukseen liittyen. Tavoitteena on myös selvittää, olisiko tämä potentiaalinen tapa tukea kaksoisuraa yläkouluvaiheessa, ja millaisia asioita on tärkeä huomioida tämänkaltaisen mallin toteuttamisessa. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluin. Analyysimenetelmäksi valittiin laadullinen sisällönanalyysi kuvaamaan yksilöiden kokemuksia nelivuotisesta yläkoulukokeilusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 13 tutkittavaa, joista urheilijoita, vanhempia sekä valmentajia oli kuusi, ja taustahenkilöitä (koulun henkilökunta, urheiluseura, kaupungin ja urheiluakatemian edusta-jat) seitsemän. Yläkouluiässä panostaminen harjoitteluun ja kilpailemisen määrä usein kasvavat. Samalla koulunkäynnin asettamat vaatimukset lisääntyvät tuntimäärällisesti sekä sisällöllisesti, mikä vaatii myös tukitoimia koulun ja urheilun yhdistämiseen. Yläkoulun aikana kaksoisuran tukitoimien tavoitteena on, että nuori urheilija pystyy mahdollisimman sujuvasti yhdistämään koulunkäynnin, tavoitteellisen urheilemisen ja muun vapaa-ajan. Nuorelle olisi tärkeä syntyä hyvät valmiudet ja edellytykset urheilijan uralle sekä toisen asteen opintoihin. Vanhemmilla, koululla, urheiluseuralla, lajiliitolla, urheiluakatemialla ja muilla toimijoilla on merkittävä rooli nuoren urheilijan tukena kaksoisuran toteutuksessa ja kasvamisessa tasapainoiseksi sekä hyvinvoivaksi urheilijaksi. Tutkittavien kokemukset kokeilusta vaihtelivat. Pidennetty yläkoulu mahdollisti korkeammat harjoitusmäärät ja paremman ajankäytön sekä urheiluun että kouluun, sekä lisäsi vapaa-aikaa. Kokonaiskuormituksesta, palautumisesta sekä sosiaalisista suhteista nousi esiin ristiriitaisia kokemuksia. Tutkimuksessa selvisi, että nelivuotinen urheiluyläkoulu nähtiin potentiaalisena tapana tukea nuorten urheilijoiden kaksoisuraa. Kokeilusta kävi ilmi lukuisia haasteita erityisesti organisointiin ja viestintään liittyen. Tämänkaltaisen mallin käyttöönotto vaatisi resurssien lisäämistä, viestinnän sekä suunnittelun parantamista ja muita toimenpiteitä.fi
dc.description.abstractAn experiment was carried out in a Finnish primary school where athletes attended four years of lower secondary instead of the normal three years. The aim of this master's thesis is to find out the experiences of the athletes who participated in the four-year sports lower secondary school experiment, their parents, and those who were involved in the planning and implementation of the experiment in other ways, such as coaches and representatives of the school and the city, regarding the experiment in sports, schooling, well-being and recovery, as well as the implementation. The goal is also to find out if this would be a potential way to support dual careers in the middle school phase, and what kinds of things are important to consider when implementing this kind of model. The research was carried out with individual interviews. Qualitative content analysis was chosen as the analysis method to describe individuals' experiences of the four-year lower secondary school experiment. A total of 13 subjects participated in the study, of which six were athletes, parents and coaches, and seven were background persons (school staff, sports club, city and sports academy representatives). In lower secondary education age, the investment in training and the amount of competition often increase. At the same time, the demands set by going to school increase in terms of hours and content, which also requires support measures to combine school and sports. During lower secondary education, the goal of the dual career support measures is that the young athlete is able to combine schooling, sports and other free time as smoothly as possible. It would be important for a young person to have good skills and prerequisites for a career as an athlete and for secondary studies. Parents, school, sports club, sports association, sports academy and other actors play a significant role in supporting a young athlete in realizing a dual career and growing into a balanced and well-being athlete. The subjects' experiences of the experiment varied. The extended lower secondary school allowed for higher amounts of practice, more free time, and enabled better use of time for both sports and school. There were conflicting experiences about the overall load, recovery and social relationships. The research revealed that the four-year sports college was seen as a potential way to support the dual careers of young athletes. The experiment revealed numerous challenges, especially related to organization and communication. However, the introduction of a model like this would require increasing resources, improving communication and planning, and other measures.en
dc.format.extent79
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkaksoisura
dc.subject.otherkilpa- ja huippu-urheilu
dc.subject.otherurheiluyläkoulu/liikuntapainotteinen yläkoulu
dc.titleYläkoulu neljään vuoteen : osallistujien kokemuksia pidennystä urheiluyläkoulukokeilusta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306053513
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysourheilijat
dc.subject.ysoopiskelu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright