Yläkoulu neljään vuoteen : osallistujien kokemuksia pidennystä urheiluyläkoulukokeilusta
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Suomalaisessa yläkoulussa toteutettiin kokeilu, jossa urheilijat kävivät yläkoulun neljään vuoteen normaalin kolmen vuoden sijaan. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää nelivuotiseen urheiluyläkoulukokeiluun osallistuneiden urheilijoiden, heidän vanhempiensa sekä kokeilussa muulla tavoin suunnittelussa ja toteutuksessa mukana olleiden, kuten valmentajien sekä koulun ja kaupungin edustajien kokemuksia kokeilusta urheiluun, koulunkäyntiin, hyvinvointiin ja palautumiseen sekä toteutukseen liittyen. Tavoitteena on myös selvittää, olisiko tämä potentiaalinen tapa tukea kaksoisuraa yläkouluvaiheessa, ja millaisia asioita on tärkeä huomioida tämänkaltaisen mallin toteuttamisessa.
Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluin. Analyysimenetelmäksi valittiin laadullinen sisällönanalyysi kuvaamaan yksilöiden kokemuksia nelivuotisesta yläkoulukokeilusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 13 tutkittavaa, joista urheilijoita, vanhempia sekä valmentajia oli kuusi, ja taustahenkilöitä (koulun henkilökunta, urheiluseura, kaupungin ja urheiluakatemian edusta-jat) seitsemän.
Yläkouluiässä panostaminen harjoitteluun ja kilpailemisen määrä usein kasvavat. Samalla koulunkäynnin asettamat vaatimukset lisääntyvät tuntimäärällisesti sekä sisällöllisesti, mikä vaatii myös tukitoimia koulun ja urheilun yhdistämiseen. Yläkoulun aikana kaksoisuran tukitoimien tavoitteena on, että nuori urheilija pystyy mahdollisimman sujuvasti yhdistämään koulunkäynnin, tavoitteellisen urheilemisen ja muun vapaa-ajan. Nuorelle olisi tärkeä syntyä hyvät valmiudet ja edellytykset urheilijan uralle sekä toisen asteen opintoihin. Vanhemmilla, koululla, urheiluseuralla, lajiliitolla, urheiluakatemialla ja muilla toimijoilla on merkittävä rooli nuoren urheilijan tukena kaksoisuran toteutuksessa ja kasvamisessa tasapainoiseksi sekä hyvinvoivaksi urheilijaksi.
Tutkittavien kokemukset kokeilusta vaihtelivat. Pidennetty yläkoulu mahdollisti korkeammat harjoitusmäärät ja paremman ajankäytön sekä urheiluun että kouluun, sekä lisäsi vapaa-aikaa. Kokonaiskuormituksesta, palautumisesta sekä sosiaalisista suhteista nousi esiin ristiriitaisia kokemuksia. Tutkimuksessa selvisi, että nelivuotinen urheiluyläkoulu nähtiin potentiaalisena tapana tukea nuorten urheilijoiden kaksoisuraa. Kokeilusta kävi ilmi lukuisia haasteita erityisesti organisointiin ja viestintään liittyen. Tämänkaltaisen mallin käyttöönotto vaatisi resurssien lisäämistä, viestinnän sekä suunnittelun parantamista ja muita toimenpiteitä.
...
An experiment was carried out in a Finnish primary school where athletes attended four years of lower secondary instead of the normal three years. The aim of this master's thesis is to find out the experiences of the athletes who participated in the four-year sports lower secondary school experiment, their parents, and those who were involved in the planning and implementation of the experiment in other ways, such as coaches and representatives of the school and the city, regarding the experiment in sports, schooling, well-being and recovery, as well as the implementation. The goal is also to find out if this would be a potential way to support dual careers in the middle school phase, and what kinds of things are important to consider when implementing this kind of model.
The research was carried out with individual interviews. Qualitative content analysis was chosen as the analysis method to describe individuals' experiences of the four-year lower secondary school experiment. A total of 13 subjects participated in the study, of which six were athletes, parents and coaches, and seven were background persons (school staff, sports club, city and sports academy representatives).
In lower secondary education age, the investment in training and the amount of competition often increase. At the same time, the demands set by going to school increase in terms of hours and content, which also requires support measures to combine school and sports. During lower secondary education, the goal of the dual career support measures is that the young athlete is able to combine schooling, sports and other free time as smoothly as possible. It would be important for a young person to have good skills and prerequisites for a career as an athlete and for secondary studies. Parents, school, sports club, sports association, sports academy and other actors play a significant role in supporting a young athlete in realizing a dual career and growing into a balanced and well-being athlete.
The subjects' experiences of the experiment varied. The extended lower secondary school allowed for higher amounts of practice, more free time, and enabled better use of time for both sports and school. There were conflicting experiences about the overall load, recovery and social relationships. The research revealed that the four-year sports college was seen as a potential way to support the dual careers of young athletes. The experiment revealed numerous challenges, especially related to organization and communication. However, the introduction of a model like this would require increasing resources, improving communication and planning, and other measures.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Urheiluyläkoulukokeiluun osallistuvien nuorten tavoitteellisuus ja odotukset
Impiö, Sini (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaista on urheiluyläkoulukokeiluun osallistuneiden nuorten urheilijoiden tavoitteellisuus ja odotukset. Tarkastelun kohteena oli, että miten tyttöjen ja poikien ... -
Kaksoisuraympäristö nuoren opiskelijaurheilijan tukijana : urheiluakatemiavalmentajien kuvauksia kaksoisuran tukijoista ja tuen tehtävistä
Halttunen, Alli (2024)Opiskelijaurheilijoiden kaksoisuran kehitysympäristöjen katsotaan rakentuvan holistis-ekologisesti (Henriksen ym. 2020, 9–10; Korhonen ym. 2020, 108). Kaksoisurakontekstissa nuoren opiskelijaurheilijan elämänuraa ja sen ... -
Mistä onnistunut urheilijan kaksoisura koostuu? : katsaus suomalaiseen kaksoisurajärjestelmään sekä kaksoisuran menestystekijöihin
Niskajärvi, Jarkko (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on esitellä suomalaista kaksoisurajärjestelmää sekä tarkastella onnistuneen kaksoisuran menestystekijöitä kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuskirjallisuuden perusteella. Tutkielman pääpaino ... -
Jääkiekkoilijoiden kaksoisura
Pitkänen, Riku (2021)Urheilun ja opiskelun yhdistävä kaksoisura on ollut urheilijoiden, laji-ihmisten, poliitikkojen ja tutkijoiden puheenaiheena koko 2000-luvun. Jatkuvasti etenevän ammattimaistumiskehityksen myötä urheilussa menestyminen ... -
Kehity huippu-urheilijaksi
Paananen, Antti; Kalaja, Sami; Lohisalo, Mari; Parikka, Jarno; Tast, Laura (Suomen Olympiakomitea, 2020)Suomen Olympiakomitea on julkaissut Kehity huippu-urheilijaksi -harjoituskirjan, joka on suunnattu huippua tavoitteleville toisen asteen urheilijoille. Kirja on jatkoa kolmeosaiselle Kasva urheilijaksi -harjoituskirjasarjalle, ...