Yritysmyyjien diskursseja asiantuntijuuden rakentumisesta uransa alussa
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada lisätietoa uransa alkuvaiheessa olevien yritysmyyjien asiantuntijuuden rakentumisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin yritysmyyjien diskursseja asiantuntijuuden rakentumisesta sekä esihenkilöille tuotettuja positioita asiantuntijuuden rakentumisen tukemisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa sitouduttiin konstruktionistiseen tiedonkäsitykseen, ja osallistujina olivat uransa alkuvaiheessa olevat yritysmyyjät. Yritysmyyjät olivat työskennelleet alalla noin 1–3 vuotta. Aineisto kerättiin haastattelemalla yritysmyyjiä yksilöhaastatteluin hyödyntämällä etäyhteyksiä. Tutkimuksen metodologisena lähestymistapana käytettiin diskurssianalyysia, jolloin aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti tulkitsevaa diskurssianalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen keskeisimmäksi tulokseksi muodostui yritysmyyjien erilaiset
diskurssit asiantuntijuutensa rakentumisesta. Asiantuntijuuden rakentumisesta
puhuttiin kollektiivisena tiedon rakentumisena, kehittymishaluna sekä heikkona
vaikutusvaltana. Näin ollen tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että uransa alkuvaiheessa olevat yritysmyyjät korostavat puheessaan
asiantuntijuuden rakentumista erityisesti sen sosiokulttuurisessa kontekstissa
työpaikalla jaettuna tietona sekä että yritysmyyjät kokevat halua ammatilliseen
kasvuun ja työssä kehittymiseen, mutta kokevat etenkin alussa haasteellisena
muun muassa informaatiotulvan sekä alan tietotaitojen vähäisen omaamisen. Tutkimuksesta ilmeni, että esihenkilö nähdään ensisijaisesti osallistuvana tukijana mutta myös välinpitämättömänä tukijana. Johtopäätöksenä esihenkilön tuki nähdään pääosin merkittävänä osana työssä kehittymistä.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää poikkitieteellisesti muun muassa
uransa alkuvaiheessa olevien henkilöiden perehdytyksessä, sillä tutkimuksen
mukaan esimerkiksi kollegoiden vertaistuki sekä mentorointi voivat tukea asiantuntijuuden rakentumista. Toisaalta tutkimustuloksia voidaan hyödyntää
asiantuntijuuden rakentumisen tukemisessa esihenkilötasolla, sillä tutkimuksen mukaan esihenkilön tuki on tärkeää uransa alkuvaiheessa olevien työntekijöiden osaamisen kehittämisessä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Kaikilla on se oman alansa asiantuntijuus ja sitä hyödynnetään" : esi- ja alkuopettajien kokemuksia asiantuntijuuden rakentumisesta esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
Sippola-Immonen, Marjo (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin esi- ja alkuopettajien yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esi- ja alkuopettajien kokemuksia asiantuntijayhteistyön rakentumisesta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. ... -
Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa
Väisänen, Laura (2024)Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajat kertovat heidän ensimmäisistä opetusvuosistaan. Halusin selvittää erityisesti luokanopettajien kokemuksia induktiovaiheesta eli ... -
"Aina on huono omatunto." : äitijohtajuuden syyllisyyden diskursseja
Haavisto, Pia (2017)Tutkielmassa perehdytään pankki- ja rahoitusalalla johtaja- ja esimiesasemassa työskentelevien äitien puheessa ilmeneviin tapoihin käsitellä syyllisyyttä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää empiirisen tutkimuksen keinoin ... -
Yhtenäiskoulua kohti : opettajien ja rehtorien diskursseja koulukulttuurin muutoksesta
Puhakka, Mari; Tarnanen, Mirja; Kostiainen, Emma (Prologos ry, 2021)Tässä artikkelissa tarkastellaan yhtenäiskoulun opettajayhteisön sosiaalista todellisuutta, jota rakennetaan ja ylläpidetään vuorovaikutuksen kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia konstruktioita tulevan ...