Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLiinamaa, Tarja
dc.contributor.authorMikola, Mari
dc.date.accessioned2023-06-05T11:37:53Z
dc.date.available2023-06-05T11:37:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87438
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli saada lisätietoa uransa alkuvaiheessa olevien yritysmyyjien asiantuntijuuden rakentumisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin yritysmyyjien diskursseja asiantuntijuuden rakentumisesta sekä esihenkilöille tuotettuja positioita asiantuntijuuden rakentumisen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa sitouduttiin konstruktionistiseen tiedonkäsitykseen, ja osallistujina olivat uransa alkuvaiheessa olevat yritysmyyjät. Yritysmyyjät olivat työskennelleet alalla noin 1–3 vuotta. Aineisto kerättiin haastattelemalla yritysmyyjiä yksilöhaastatteluin hyödyntämällä etäyhteyksiä. Tutkimuksen metodologisena lähestymistapana käytettiin diskurssianalyysia, jolloin aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti tulkitsevaa diskurssianalyysia hyödyntäen. Tutkimuksen keskeisimmäksi tulokseksi muodostui yritysmyyjien erilaiset diskurssit asiantuntijuutensa rakentumisesta. Asiantuntijuuden rakentumisesta puhuttiin kollektiivisena tiedon rakentumisena, kehittymishaluna sekä heikkona vaikutusvaltana. Näin ollen tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että uransa alkuvaiheessa olevat yritysmyyjät korostavat puheessaan asiantuntijuuden rakentumista erityisesti sen sosiokulttuurisessa kontekstissa työpaikalla jaettuna tietona sekä että yritysmyyjät kokevat halua ammatilliseen kasvuun ja työssä kehittymiseen, mutta kokevat etenkin alussa haasteellisena muun muassa informaatiotulvan sekä alan tietotaitojen vähäisen omaamisen. Tutkimuksesta ilmeni, että esihenkilö nähdään ensisijaisesti osallistuvana tukijana mutta myös välinpitämättömänä tukijana. Johtopäätöksenä esihenkilön tuki nähdään pääosin merkittävänä osana työssä kehittymistä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää poikkitieteellisesti muun muassa uransa alkuvaiheessa olevien henkilöiden perehdytyksessä, sillä tutkimuksen mukaan esimerkiksi kollegoiden vertaistuki sekä mentorointi voivat tukea asiantuntijuuden rakentumista. Toisaalta tutkimustuloksia voidaan hyödyntää asiantuntijuuden rakentumisen tukemisessa esihenkilötasolla, sillä tutkimuksen mukaan esihenkilön tuki on tärkeää uransa alkuvaiheessa olevien työntekijöiden osaamisen kehittämisessä.fi
dc.format.extent73
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheruran alku
dc.titleYritysmyyjien diskursseja asiantuntijuuden rakentumisesta uransa alussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306053500
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysoyritysmyynti
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysomentorointi
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright