"Kaikilla on se oman alansa asiantuntijuus ja sitä hyödynnetään" : esi- ja alkuopettajien kokemuksia asiantuntijuuden rakentumisesta esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä

Abstract
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin esi- ja alkuopettajien yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esi- ja alkuopettajien kokemuksia asiantuntijayhteistyön rakentumisesta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä merkitystä yhteisopettajuudella on esi- ja alkuopettajille ja mitä mahdollisuuksia se tuo opettajille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja siihen osallistui kaksi luokanopettajaa ja kaksi esiopettajaa Uudeltamaalta. Tutkimusta ohjasi fenomenologinen lähestymistapa. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta esiopettajaa ja kahta alkuopetuksen opettajaa, joilla oli kokemusta esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisesti, ja se analysoitiin Amedeo Giorgin luoman fenomenologisen psykologian metodin mukaan. Tutkimus osoitti, että asiantuntijayhteistyö lisäsi mahdollisuuksia tukea lapsen kehitystä yksilöllisesti. Koettiin, että esi- ja alkuopetuksen yhteistyö edellyttää yhteistä suunnitteluaikaa, resursseja sekä tahtotilaa. Tärkeäksi koettiin opettajien oma asenne, halu ja osaaminen yhteistyöhön sekä ymmärtäminen yhteistyön merkityksestä. Yhteisopettajuus mahdollisti eriyttämisen sekä oikea-aikaisen tuen antamisen oppilaalle. Yhteisopettajuuden haasteiksi koettiin resurssien ja yhteissuunnitteluajan riittämättömyys.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009085776Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share