"Kaikilla on se oman alansa asiantuntijuus ja sitä hyödynnetään" : esi- ja alkuopettajien kokemuksia asiantuntijuuden rakentumisesta esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin esi- ja alkuopettajien yhteistyötä. Tutkimuksen
tarkoituksena oli selvittää esi- ja alkuopettajien kokemuksia asiantuntijayhteistyön
rakentumisesta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. Tutkimuksessa
selvitettiin myös, mitä merkitystä yhteisopettajuudella on esi- ja alkuopettajille
ja mitä mahdollisuuksia se tuo opettajille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja siihen osallistui
kaksi luokanopettajaa ja kaksi esiopettajaa Uudeltamaalta. Tutkimusta ohjasi
fenomenologinen lähestymistapa. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta esiopettajaa
ja kahta alkuopetuksen opettajaa, joilla oli kokemusta esi- ja alkuopetuksen
yhteistyöstä. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisesti, ja se analysoitiin
Amedeo Giorgin luoman fenomenologisen psykologian metodin mukaan.
Tutkimus osoitti, että asiantuntijayhteistyö lisäsi mahdollisuuksia tukea
lapsen kehitystä yksilöllisesti. Koettiin, että esi- ja alkuopetuksen yhteistyö
edellyttää yhteistä suunnitteluaikaa, resursseja sekä tahtotilaa. Tärkeäksi koettiin
opettajien oma asenne, halu ja osaaminen yhteistyöhön sekä ymmärtäminen
yhteistyön merkityksestä. Yhteisopettajuus mahdollisti eriyttämisen sekä
oikea-aikaisen tuen antamisen oppilaalle. Yhteisopettajuuden haasteiksi koettiin
resurssien ja yhteissuunnitteluajan riittämättömyys.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29531]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista : yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
Forss-Pennanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006) -
Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
Meriläinen, Sanna; Rauhala, Asta (2013)Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista koulunkäynninohjaajan ja luokanopettajan yhteistyö yleisopetuksen luokassa on ja onko siinä piirteitä jaetusta asiantuntijuudesta. Lisäksi halusimme tutkia, millainen asema ... -
"Mä ajattelen niitä lasten onnistumisen kokemuksia" : opettajien käsityksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisessa omassa työssään
Laitinen, Mari (2022)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on tutkia opettajien käsityksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta osana omaa työtään. Tutkimus on toteutettu pienessä keskisuomalaisessa kunnassa. Tutkimukseen ... -
Moniammatillisen yhteistyön merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta
Somervuo, Kirsi-Maaret (2022)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää ammattilaisten kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia, uhkia tai ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.