Lasten mielipahan tunteet varhaiskasvatuksen arjessa
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja millaisia mielipahan tunteita varhaiskasvatusikäiset lapset kokevat varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan yksityiskohtaisemmin, millaisista peloista varhaiskasvatusikäiset lapset kertovat sarjakuvien ja sadutusten avulla.
Tutkimuksessa on käytetty Tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatuk-seen (TUIKKU) -hankkeen valmista aineistoa. Hankkeen tutkijat ovat keränneet aineiston keväällä 2022. Tämän tutkielman aineisto koostui havainnointiaineistosta, Kurja päivä -piirustuksista sekä pelkosarjakuvista ja -sadutuksista. Sekä TUIKKU-hankkeessa että pro gradu -tutkielmassa on hyödynnetty Alison Clarkin mosaiikkilähestymistapaa (Mosaic approach). Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkielman tulosten mukaan eniten mielipahan tunteita saivat aikaan tilanteet, joissa lapsen omat taidot eivät riittäneet, lapsi ei saanut tehdä niin kuin olisi itse halunnut tai leikistä aiheutui mielipahaa. Mielipahan tunteista surun tunne oli yleisin ja sitä aiheutui usein muun muassa ikävästä tai kiusatuksi tulemisesta. Seuraavaksi yleisin mielipahan tunne oli vihan tunne, jota aiheuttivat erilaiset sosiaaliset tilanteet, esimerkiksi leikkikavereiden kanssa. Pelon tunnetta puolestaan ei tutkimuksen mukaan ilmennyt juurikaan varhaiskasvatuksen arjessa. Lapset kuitenkin pelkäsivät epätodellisia asioita, kuten kummituksia tai luontoa ja luonnon ilmiöitä, kuten ukkosta. Pelon tunteeseen auttoi selvästi parhaiten aikuisen antama turva. Varhaiskasvatusikäiset lapset kokevat siis monenlaisia mielipahan tunteita varhaiskasvatuksen arjen erilaisissa tilanteissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
"Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta
Laitalainen, Sari (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ... -
Tunnetaitokasvatus varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
Manninen, Noora; Huttunen, Janesa (2020)Tässä kandidaatintutkielmassa selvitettiin, millaisia merkityksiä varhaiskasvatuksen opettajat antavat tunnetaitokasvatukselle. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat valmiita ... -
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ... -
Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa
Reinikainen, Salla (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.